Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian
Vol 4, No 1 (2018): Vol. 4 No. 1 Januari 2018

PEMBELAJARAN PECAHAN BERBASIS PEMECAHAN MASALAH UNTUK MELATIH BERPIKIR KREATIF PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Wulandari, Ayu (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Jan 2018

Abstract

ABSTRACTThis research aims to develop a math learning tool to train grade fourth students to creative thinking. This development research uses 4-D model that is definition, design, and development, while stage of distribution is not executed. Data collection technique uses observation, test, and questionnaire. Subject in this research is grade fourth students of SDI Raden Patah Surabaya school year 2015/2016. Result of validation indicates that the learning tool overall obtains minimum score of 3 with valid category and can be used with a few revision. Teachers? ability in conducting learning fulfills minimum score of 3 with good performed category. Activity of students overall is in accordance with a determined ideal time and behavior of doing/finishing problem solving is the most dominant behavior. N-Gain Score: 72% of the students is in high category, 28% of the students is in medium category, and none of the students who obtains N-Gain Score in low category. Data of students respond indicates that the majority of the students (79.52%) enjoy learning of problem solving based fraction. Based on the result of the research, as a main base, it can be concluded that the developed learning tool can be stated as a valid, practice, and effective learning tool. Implication of the research that can be drawn is that learning of problem solving based fraction can train the students to creative thinking. The learning tool of problem solving based fraction can be alternative to train the grade fourth students of SDI Raden Patah Surabaya to creative thinking on the topic of fraction. Keywords: Problem Solving, Creative Thinking. ABSTRAK                                                                                          Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan perangkat pembelajaran Matematika untuk melatih berpikir kreatif siswa kelas IV SD. Penelitian pengembangan ini menggunakan model 4-D yaitu pendefinisian, perancangan, dan pengembangan, sedangkan pada tahap penyebaran tidak dilakukan. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, tes, dan angket. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas IV SDI Raden Patah Surabaya Tahun Ajaran 2015/2016. Hasil dari validasi menunjukkan bahwa perangkat pembelajaran secara keseluruhan memperoleh skor minimal 3 dengan kategori valid dan dapat digunakan dengan sedikit revisi. Kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran memenuhi skor minimal 3 dengan kategori terlaksana dengan baik. Aktivitas siswa secara keseluruhan sesuai dengan kriteria waktu ideal yang ditentukan dan perilaku mengerjakan/menyelesaikan pemecahan masalah adalah perilaku yang paling dominan. N-Gain Score 72% siswa pada kategori tinggi, 28% siswa pada kategori sedang, dan tidak ada siswa yang mendapat N-Gain Score pada kategori rendah. Data respon siswa menunjukkan mayoritas siswa (79,52%) senang terhadap pembelajaran pecahan berbasis pemecahan masalah.Berdasarkan hasil penelitian sebagai dasar utama dapat disimpulkan bahwa perangkat pembelajaran yang dikembangkan dapat dinyatakan sebagai perangkat pemebalajaran yang valid, praktis, dan efektif. Implikasi penelitian yang dapat ditarik adalah pembelajaran pecahan berbasis pemecahan masalah dapat melatih keterampilan berpikir kreatif siswa. Perangkat pembelajaran pecahan berbasis pemecahan masalah dapat menjadi alternatif untuk melatih berpikir kreatif siswa kelas IV SD pada topik pecahan. Kata Kunci: Pemecahan Masalah, Berpikir Kreatif.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

PD

Publisher

Subject

Education

Description

The Journal focus and scope: Research in the field of scientific concept of basic education includes mathematics, science, social studies, civics and Indonesian. ...