Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian
Vol 4, No 3 (2018): Vol. 4 No. 3 September 2018

PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF PADA PEMBELAJARAN MATERI JENIS-JENIS PEKERJAAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS

Illahi, Tiara Ayu Rahma (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Sep 2018

Abstract

ABSTRACTThis study aims to develop learning media using interactive multimedia on the material types of work to improve the critical thinking skills of grade IV elementary school students. This type of research is qualitative and quantitative with the development model using Dick and Carrey. The results of the feasibility test of interactive multimedia products are categorized as feasible because the results of media validation testing, materials, individual tests and small groups show very good categories. For the practical aspect of the development of learning media is categorized very well because the category of the results of the implementation of learning outcomes and classroom learning activity has a range between 3.5-4.0. And for the aspect of the effectiveness of the media tested using t test, the result is obtained ttable value of 2.024 and tcount of 2.435, t-count> t-table means that there is a significant difference critical thinking skills by using interactive multimedia in learning on the material types of work grade IV students at SDN Baturono. Keywords: Interactive Multimedia, Types of Works, Critical Thinking Feasibility, Practicality, Effectivenes. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran menggunakan multimedia interaktif pada materi jenis-jenis pekerjaan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa kelas IV sekolah dasar. Jenis penelitian ini bersifat kualitatif dan kuantitatif dengan model pengembangan menggunakan Dick and Carrey. Hasil pengujian kelayakan produk multimedia interaktif ini dikategorikan layak karena hasil dari pengujian validasi media, materi, uji perorangan dan kelompok kecil menunjukkan kategori sangat baik. Untuk segi kepraktisan pengembangan media pembelajaran ini dikategorikan sangat baik karena kategori skor hasil keterlaksanaan pembelajaran dan aktivitas belajar siswa kelas memiliki rentang antara 3,5?4,0. Dan untuk segi keefektifan media diuji menggunakan uji t, hasilnya adalah diperoleh nilai ttabel sebesar 2,024 dan thitung sebesar 2,435, nilai thitung > ttabel berarti bahwa maka terdapat perbedaan yang signifikan kemampuan berpikir kritis dengan menggunakan multimedia interaktif dalam pembelajaran pada materi jenis-jenis pekerjaan siswa kelas IV SDN Baturono Kata Kunci: Multimedia Interaktif, Jenis-Jenis Pekerjaan, Kemampuan Berpikir Kritis, Kelayakan, Kepraktisan, Keefektifan.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

PD

Publisher

Subject

Education

Description

The Journal focus and scope: Research in the field of scientific concept of basic education includes mathematics, science, social studies, civics and Indonesian. ...