Jurnal PAUD: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan Anak Usia Dini
Vol 2, No 2 (2020)

Peningkatan Kemampuan Menulis Dasar Melalui Permainan Star Hidden Pada Kelompok A Muslimat NU 11 Kedungkandang Malang

Dina Shofia Indana (PRODI PAUD JURUSAN KSDP FIP UM)
Leni Gonadi (Unknown)



Article Info

Publish Date
04 Dec 2019

Abstract

The observation result on group A RA Muslimat NU 11, Kedungkandang Malang showed that student developt language learning reseptif about basic writing was not optimal. This because the lowes student skill which implemented in class always monotone. No appropriate tools from 17 student in the class, almost 14 students. Was not categoriz it, but 3 of them included in that categorize. Thats why, star hidden game expected. Can increase student learning reseptif in class. And this is was one of many games which can implemented in class. This game was really fun, first, you pict are card in the box which provided before, and write it down on paper what words which teacher gived exemple before. Implemented star hidden game do take a turn with another students in class.this research was  use classroom action research (PTK). Analysis technique was use in this research was descriptif kualitatif and quantitative this research hold in two siklus and each of siklus had 2 meeting. The subjek in this research was students class group A RA Muslimat NU 11, Kedungkandang, Malang. The result of students abillity group A in star hidden games in the first was 35,29% and increaded in cycle II which is 82,35%. The research advice to the teacher, school, and another research in the future, can be increased wish star hidden games. Hasil observasi pada kelompok A di RA Muslimat NU 11 Kedungkandang Kota Malang diketahui bahwa perkembangan bahasa reseptif anak tentang menulis dasar belum berkembang secara optimal.  Penyebabnya  adalah pembelajaran yang diterapkan di kelas selalu monoton, keterbatasan alat peraga dan digunakan  secara berulang-ulang membuat anak merasa mudah bosan. Kemampuan menulis dasar anak masih tergolong rendah tampak dari  sebagian besar (82,35%)  anak  belum berkembang dan baru 17,65 %   anak yang sudah berkembang dengan sangat baik. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan peningkatan kemampuan menulis dasar anak melalui permainan star hidden.  Penelitian ini menggunakan desain   penelitian tindakan kelas (PTK). Teknik analisis data yang digunakan pada penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dan kuantitatif. Penelitian ini dilaksanakan selama 2 siklus dan setiap siklusnya terdiri atas 2 pertemuan. Subjek pada penelitian ini adalah anak kelompok A di RA Muslimat NU 11 Kedungkandang Kota Malang. Hasil kemampuan menulis dasar melalui permainan star hidden pada siklus I mencapai   35,29% dan meningkat  pada siklus II menjadi 82,35%. Disimpulkan bahwa penggunaan permainan star hidden dapat meningkatkan kemampuan menulis dasar anak.  

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jpaud

Publisher

Subject

Education Other

Description

Jurnal PAUD: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan Anak Usia Dini content research article and/or critical-analytical study in early childhood education field. The purpose of this journal are to explore, to develop, and to explain knowledge about child education, development of children, problems and ...