KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Vol 3, No 4 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE STAD DENGAN MEDIA REAL OBJECT DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPA KELAS IV SD

Mawadah, Sulatul (Unknown)



Article Info

Publish Date
14 May 2013

Abstract

Abstract: The Application Of Cooperative Model Type STAD With Real Object Media On The Science Learning For The Fourth Grade Students Of Elementary School. The purpose research to describe steps the application model STAD with Real Object media that can increased learning result of science. This research collaborative action research conducted two cycles, each cycle consisted of three meetings. Subjects were students for the fourth grade SDN 2 Karangsar. Data validating used source triangulation and techniques. Data Analysis  consist of reduction, presentation of data, and drawing conclusions or verification. Research procedures each meeting: planning, implementation, observation, and reflection. Research result is the application of model STAD with Real Object can increased learning result of science the fourth grade students of elementary school. Keywords: STAD, Real Object, Learning Result, Science Abstrak: Penerapan Model Kooperatif Tipe STAD dengan Media Real Object dalam Peningkatan Pembelajaran IPA pada Siswa Kelas IV SD. Tujuan penelitian untuk mendeskripsikan langkah-langkah penerapan model STAD dengan media Real Object yang dapat meningkatkan hasil belajar IPA. Penelitian ini penelitian tindakan kelas kolaboratif  dilaksanakan dua siklus, setiap siklus terdiri dari tiga pertemuan. Subjek penelitian siswa kelas IV SDN 2 Karangsari berjumlah 32 siswa. Validasi data menggunakan triangulasi sumber dan teknik. Analisis data terdiri dari reduksi, penyajian data, dan penarikan kesimpulan/verifikasi. Prosedur penelitian setiap pertemuan yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Hasil penelitian menunjukan bahwa penerapan model STAD dengan media Real Object dapat meningkatkan hasil belajar IPA kelas IV SD.   Kata kunci: STAD, Real Object , Hasil Belajar, IPA

Copyrights © 2015