KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Vol 3, No 2 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

PENGGUNAAN MODEL QUANTUM TEACHING DALAM PENINGKATAN KEMAMPUAN PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN BILANGAN BULAT PADA SISWA KELAS IV SD

ningsih, fitria (Unknown)



Article Info

Publish Date
10 May 2013

Abstract

Abstract: The use of Quantum Teaching Model in Add and to Substract in Integer 4th Grade Fractional Elementary School. The purpose of this research are to describe of using the model of Quantum Teaching in improving addition and subtraction integer and to improving addition and subtraction of integers for state elementary school students in fourth grade through the use of models Quantum Teaching. This research is colaborative classroom action research conducted in three cycles, each cycle consisting of planning, action, observation, and reflection. Subject in this study is fourth grade students of state elementary school 28 students. Source data came from fourth grade teacher, fourth grade students, peers, and researchers. Data analysis using descriptive data supported quantitative data and qualitative data. Conclusion of this study is a step in the use of the model is Quantum Teaching Grow, Natural, Rename, Demonstrate, Repeat and Celebrate, the second conclusion that the use of the model Quantum Teaching can improve the ability of addition and subtraction of integers in Elementary School fourth grade. Keywords: Quantum Teaching, addition, subtraction, integer   Abstrak: Penggunaan Model Quantum Teaching dalam Peningkatan Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan Bulat pada Siswa Kelas IV SD. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan pengunaan model Quantum Teaching serta meningkatkan kemampuan penjumlahan dan pengurangan bilangan bulat pada siswa kelas IV SD. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas kolaboratif yang dilaksanakan dalam 3 siklus, setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi.  Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV SD Negeri Tanjungrejo dengan jumlah 28 siswa. Sumber data penelitian ini yaitu siswa kelas IV, guru kelas IV, teman sejawat dan peneliti. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan tes, observasi, angket dan wawancara. Validitas data menggunakan teknik analisis data kuantitatif dan analisis kualitatif. Simpulan penelitian ini adalah bahwa langkah model Quantum Teaching yaitu: (a) Tumbuhkan; (b) Alami; (c) Namai; (d) Demonstrasikan; (e) Ulangi; (f) Rayakan; penggunaan model Quantum Teaching dapat meningkatkan kemampuan penjumlahan dan pengurangan bilangan bulat pada siswa kelas IV SD.   Kata Kunci: Quantum Teaching, penjumlahan, pengurangan,  bilangan bulat  

Copyrights © 2015