Medika Tadulako
Vol 6, No 3 (2019)

STRATEGI BISNIS PT. X DALAM PENGEMBANGAN APOTEK JARINGANNYA DI KARAWANG

Wijayanti, Fitri Dwi (Unknown)
Aritonang, Aritonang (Unknown)
Saragi, Sahat (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Jan 2020

Abstract

ABSTRACTThe purpose of this study is to identify internal factors and external factors of X company, analyze alternative business strategy, and to establish the implementation business strategy of X Company in developing his network pharmacy in Karawang through a descriptive analysis approach. The analytical tools used are SWOT (Strength, Weaknesses, Opportunities, and Threat), Porter's Five Forces Analysis and QPSM (Quantitative Strategic Planning Matrix) to determine selected strategy. The primary and secondary data were used for this study. The SWOT analysis showed weighted values of 1.23: -0.10 so the company position described in the SWOT diagram is in quadrant II, the diversification strategy, indicating that this company is still in growth and developmen phase while, through the SWOT analysis, 4 alternative strategies could be concluded i.e. (1) Increase skills and the number of human resources to improve pharmaceutical care; (2) Increase pharmacy promotions that emphasize product sales with Delivery Orders; (3) Establish cooperation with BPJS Health as a partner pharmacy; (4) Increase the kinds of products at competitive prices. Based on QSPM analysis the selected strategy in the formulation of PT.X business strategy is to increase the promotion of pharmacies that emphasizes product sales with Delivery Orders, where this strategy has the highest TAS value of 6.31. The program that can be run from this selected strategy is (a) utilize the use of technology and social media to carry out online promotions (b) promoting free shipping of drugs to consumers (c) cooperating with the online application. Keywords : Business Strategy, IFE,EFE, Diversification, QSPM ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi faktor intenal dan faktor eksternal PT X, dan menganalisis alternatif strategi bisnis serta menetapkan implementasi strategi bisnis PT. X dalam mengembangkan apotek jaringannya di Karawang melalui pendekatan analisis deskriptif. Berdasarkan metode analisis yang digunakan yaitu, analisis SWOT (Strength, Weaknesses, Opportunities, and Threat), analisis persaingan bisnis dengan menggunakan Lima kekuatan persaingan Michael Porter  dan QSPM (Quantitative Strategic Planning Matrix) untuk menentukan strategi terpilih. Data yang digunakan adalah data primer dan sekunder. Berdasarkan hasil analisa SWOT diperoleh nilai faktor internal dan faktor eksternal masing-masing sebesar (1.23: -0,10) sehingga posisi perusahaan yang digambarkan dalam diagram SWOT berada pada kuadran II, yaitu strategi diversifikasi. Berdasarkan hasil analisis SWOT diperoleh empat alternatif strategi, yaitu (1) Meningkatkan Skill dan jumlah SDM untuk meningkatkan pelayanan kefarmasian.(2) Meningkatkan promosi apotek yang menitikberatkan penjualan produk dengan Delivery Order. (3) Menjalin kerjasama dengan BPJS Kesehatan sebagai apotek rekanan. (4) Meningkatkan jenis produk dengan harga yang kompetitif.. Berdasarkan analisis QSPM strategi terpilih dalam perumusan strategi bisnis PT.X adalah meningkatkan promosi apotek yang menitikberatkan penjualan produk dengan Delivery Order, dimana strategi ini memiliki nilai TAS  tertinggi yaitu sebesar 6.31. Adapun program yang dapat dijalankan dari stategi terpilih ini yaitu (a) memanfaatkan penggunaan teknologi dan media sosial untuk melakukan promosi online. (b) melakukan promosi gratis biaya pengiriman obat kepada konsumen. (c) melakukan kerjasama dengan aplikasi ojek online.Kata kunci : Perumusan Strategi, IFE, EFE, Diversifikasi, QSPM

Copyrights © 2019