Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran
Vol 3, No 2 (2019)

DEVELOPING INTERACTIVE MULTIMEDIA LEARNING FOR PSYCHOMOTOR DOMAIN TO STUDENTS OF VOCATIONAL HIGH SCHOOL

Chandra Adhitama Nugraha (Universitas Negeri Yogyakarta)
Sugeng Bayu Wahyono (Teknologi pembelajaran Program Pascasarjana UNY)



Article Info

Publish Date
30 Nov 2019

Abstract

PENGEMBANGAN MULTIMEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK RANAH PSIKOMOTORIK SISWA SEKOLAH MENENGAH KEJURUANAbstrakPenelitian ini bertujuan untuk menghasilkan multimedia yang layak dan memiliki kontribusi dalam proses pembelajaran dengan memperhatikan ranah psikomotorik. Subjek penelitian adalah siswa kelas XI Sekolah Menengah Kejuruan. Penelitian ini menggunakan metode peneltian Research and Development yang diadaptasi dari Borg and Gall. Strategi pembelajaran menggunakan model ASSURE. Penelitian ini menempuh proses validasi masing-masing dua ahli materi dan ahli media. Validasi ahli bertujuan untuk menilai tingkat kelayakan dari multimedia. Penelitian ini menggunakan analisis deskriptif kuantitatif. Pengumpulan data menggunakan pedoman wawancara, lembar observasi, angket kelayakan multimedia oleh ahli media, angket kelayakan multimedia oleh ahli materi dan angket kelayakan multimedia oleh siswa. Skala penilaian menggunakan skala Likert dengan skala 1-5. Hasil dari penelitian menunjukan bahwa produk multimedia pembelajaran yang dikembangkan layak digunakan dan memiliki kontribusi pada ranah psikomotorik siswa. Hasil dari validasi ahli dan uji coba produk diperoleh hasil dengan rentang skor minimal memiliki kriteria “baik”, sehingga dikatakan produk yang dikembangkan “layak”.AbstractThis study aims to produce a viable multimedia that contributes in the learning process by paying attention to the psychomotor domain. The subject of research students of Grade XI Vocational High School. This research and development referred to the nine steps of Borg and Gall’s development model. This learning strategies using ASSURE model. This product was validated by two material experts and two media experts. Validating the material aimed to know the feasibility level of the multimedia. This research uses quantitative descriptive analysis. The data were collected by using interview guidelines, observations sheet, and a multimedia feasibility questionnaire by a media expert, a multimedia feasibility questionnaire by a material expert and a multimedia feasibility questionnaire by students. Scale assessment using Likert scale with scale 1-5. The result of this research showed that the multimedia learning is feasible to use and contribute in student psychomotor field. The results of experts validation and product trial results obtained with a minimum score range having a "good" criterion, so that said the developed product is "feasible".Keywords: multimedia, psychomotor, Research and Development

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

JK

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education

Description

The journal publishes articles about the research results in the field of education both in the broad sense (general education) or specific (refers to certain fields of ...