ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling)
Vol 6, No 2 (2018): ALIBKIN

Meningkatkan Partisipasi Diskusi Kelompok Belajar Menggunakan Bimbingan Kelompok Teknik Homework Assignment

Dandy Prasetya (Unknown)
Syarifuddin Dahlan (Unknown)
Redi Eka Andriyanto (Unknown)



Article Info

Publish Date
09 Apr 2018

Abstract

The problem in this study is participation in low student group discussion. The purpose of this study is to determine the use of guidance services group homework assignment techniques to increase participation in the discussion group learning. The research method is pre experiment method with one group pretest-posttest design and analyzed with non parametric statistic using T-test. Research subjects were 25 students who participated in low, medium and high group study discussions. The results showed that there was an increase of participation in the study group discussion by using the guiding group of homework assignment technique, it is shown the result of data analysis using independent sample t-test, based on the gain score of group t output t table (26,336 2.064) then Ho is rejected and Ha accepted. conclusion there is increasing participation of student in discussion group study by using guidance group homework assignment technique.Masalah dalam penelitian ini adalah partisipasi dalam diskusi kelompok belajar siswa yang rendah. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui penggunaan layanan bimbingan kelompok teknik homework assignment untuk meningkatkan partisipasi dalam diskusi kelompok belajar. Metode penelitian adalah metode pre eksperimen dengan desain one group pretest-posttest dan dianalisis dengan statistik non parametrik menggunakan uji T-test. Subjek penelitian sebanyak 25 orang siswa yang memiliki partisipasi dalam diskusi kelompok belajar yang rendah,sedang dan tinggi. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan partisipasi dalam diskusi kelompok belajar dengan menggunakan bimbingan kelompok teknik homework assignment, hal ini ditunjukkan hasil analisis data dengan menggunakan independent sample t-test, berdasarkan gain score kelompok t output t tabel (26,336 2,064) maka, Ho ditolak dan Ha diterima. Kesimpulan terdapat peningkatan partisipasi siswa dalam diskusi kelompok belajar dengan menggunakan bimbingan kelompok teknik homework assignment.Kata kunci: bimbingan kelompok, homework assignment, partisipasi

Copyrights © 2018