Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD)
Vol. 1 No. 2 (2013): September 2013

PENANAMAN JIWA KEWIRAUSAHAAN PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Rifki Afandi (Unknown)



Article Info

Publish Date
21 Mar 2014

Abstract

Rifki Afandie-mail: wanyiect@yahoo.comAbstract:The root of the problem in this research is the difficulty of creating a communityenvironment that is entrepreneurial. One way that can be used to overcome that is basedentrepreneurship education reform by providing entrepreneurial base as early as possibl. Toovercome these problems, this research will develop an integrated learning device immersedoriented type of entrepreneurial spirit in the third grade. This research is the development, aimsto develop the entrepreneurial spirit based learning social studies in elementary school,learning tools developed BAS, lesson plans, worksheets, and THB. The procedure is donethrough a two-stage study, the development of learning tools and testing devices. The devicerefers to a model developed by Dick and Carey. Device trial study design using one grouppretest-posttest design. The subjects were students of class III SD Muhammadiyah GresikGKB. Data collection techniques are observation, administration of questionnaires, andinterviews. All data were analyzed descriptively qualitative and quantitative descriptive.The results showed that: (1) the quality of the IPS based learning entrepreneurship indeveloped grade III in the review of the validity of the content, format, and language is valid,(2) a low level of difficulty BAS and BAS readability level very high and easy to understand(3) implementation of the IPS -based learning in elementary entrepreneurial spirit developed interms of adherence to the RPP achieve good feasibility, student activity showed that activitybasedentrepreneurial spirit, good student response, student learning outcomes achieved canachieve mastery and constraints on testing time try is crowded during the learning progress ofstudents. IPS devices based learning entrepreneurship in SD in terms of quality, complexityand readability BAS, and implementation can be categorized either.Abstrak:Akar masalah dalam penelitian ini adalah kesulitan menciptakan lingkunganmasyarakat yang berjiwa kewirausahaan. Salah satu cara yang dapat digunakan untukmengatasinya yaitu reformasi pendidikan yang berbasis kewirausahaan dengan memberikandasar kewirausahaan sedini mungkin. Untuk mengatasi masalah tersebut, pada penelitian iniakan dikembangkan suatu perangkat pembelajaran terpadu tipe immersed yang berorientasijiwa kewirausahaan di SD kelas III. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan,bertujuan untuk mengembangkan perangkat pembelajaran IPS berbasis jiwa kewirausahaan disekolah dasar, Perangkat pembelajaran yang dikembangkan adalah BAS, RPP, LKS, dan THB.Prosedur penelitian dilakukan melalui dua tahap, yaitu pengembangan perangkat pembelajarandan uji coba perangkat. Perangkat yang dikembangkan mengacu pada model Dick and Carey.Uji coba perangkat menggunakan rancangan penelitian one group pretest-posttest design.Subjek penelitian adalah siswa kelas III SD Muhammadiyah GKB Gresik. Teknikpengumpulan data adalah observasi, pemberian angket, dan wawancara. Semua data penelitiandianalisis deskriptif kualitatif dan deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa :(1) Kualitas perangkat pembelajaran IPS berbasis jiwa kewirausahaan di SD kelas III yangdikembangkan ditinjau dari validitas isi, format, dan bahasa dinyatakan valid, (2) Tingkatkesulitan BAS rendah serta tingkat keterbacaan BAS sangat tinggi dan mudah dipahami (3)implementasi perangkat pembelajaran IPS Berbasis jiwa kewirausahaan di SD yangdikembangkan ditinjau dari keterlaksanaan RPP mencapai keterlaksanaan yang baik, aktivitassiswa menunjukkan adanya aktivitas yang berbasis jiwa kewirausahaan, respon siswa baik,hasil belajar yang dicapai siswa dapat mencapai ketuntasan dan hambatan yang pada waktu ujicoba adalah siswa ramai saat pembelajaran berlangsung. Perangkat pembelajaran IPS berbasisjiwa kewirausahaan di SD ditinjau dari kualitas, tingkat kesulitan dan keterbacaan BAS, danimplementasinya dapat dikategorikan baikKata Kunci: Pembelajaran IPS, jiwa kewirausahaan

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jp2sd

Publisher

Subject

Education

Description

JP2SD (Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar) is a journal of Elementary School Teacher Education Department, Faculty of Teacher Training and Education, University of Muhammadiyah Malang. The scope of its journal is an elementary school, education, innovation of learning, learning methods ...