EDUSAINS
Vol 10, No 1 (2018): EDUSAINS

PROFILE OF STUDENTS CRITICAL THINKING IN MICROBIOLOGY PROBLEM SOLVING

baitun nikmah (Unknown)
Aminuddin PP (Universitas Lambung Mangkurat)
Sri Amintarti (Universitas Lambung Mangkurat)



Article Info

Publish Date
06 Jun 2018

Abstract

PROFIL BERPIKIR KRITIS MAHASISWA DALAM PENYELESAIAN MASALAH MIKROBIOLOGI Abstract Critical thinking is an intellectual process that actively and conceptually conceptualizes, implements, analyzes, synthesizes, and evaluates information gathered or generated from observation, experience, reflection, reasoning, or communication, to guide beliefs and actions. That's because with critical thinking, individuals can be trained to solve problems in different and diverse ways. Giving problems to be solved by the student can track the ability to think critically well, because to solve the problem, one must have the ability to think critically. The purpose of this research is to describe the students' critical thinking profile in solving a valid and reliable microbiological problem. The type of research used is descriptive research using qualitative approach. Subjects in this study were some students of Biology Education of Lambung Mangkurat University who have taken microbiology courses in 2014/2015 academic year, amounting to 6 students, students drawn from 3 high, medium, and low category based on the value of microbiology course. The results of this study indicate that the critical thinking level of Biology University students of Lambung Mangkurat is dominant in critical thinking with critical and critical category. Students who take the course of microbiology certainly have different levels of critical thinking on each person based on written assignments that have been given.  Abstrak Berpikir kritis adalah proses intelektual yang secara aktif mengkonseptualisasi, mengimplementasikan, menganalisis, mensintesis, dan mengevaluasi informasi yang dikumpulkan atau dihasilkan dari pengamatan, pengalaman, refleksi, penalaran, atau komunikasi, untuk membimbing keyakinan dan tindakan. Hal ini dikarenakan dengan pemikiran kritis, individu dapat dilatih untuk memecahkan masalah dengan cara yang berbeda dan beragam. Memberikan masalah yang harus diselesaikan oleh siswa dapat melacak kemampuan berpikir kritis dengan baik, karena untuk memecahkan masalah, seseorang harus memiliki kemampuan berpikir kritis. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan profil berpikir kritis siswa dalam memecahkan masalah mikrobiologi yang valid dan reliabel. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian deskriptif dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah beberapa mahasiswa Pendidikan Biologi Universitas Lambung Mangkurat yang telah mengambil mata kuliah mikrobiologi pada tahun akademik 2014/2015 yang berjumlah 6 mahasiswa, yang diambil dari 3 kategori tinggi, sedang, dan rendah berdasarkan nilai mata kuliah mikrobiologi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tingkat berpikir kritis mahasiswa Biologi Universitas Lambung Mangkurat dominan dalam berpikir kritis dengan kritis dan kategori kritis. Mahasiswa yang mengambil matakuliah mikrobiologi tentu memiliki tingkat pemikiran kritis yang berbeda berdasarkan tugas tertulis yang telah diberikan.  Permalink/DOI:http://dx.doi.org/10.15408/es.v10i1.7218  

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

edusains

Publisher

Subject

Education

Description

EDUSAINS is a journal publishing the Natural Science Education, Biology Education, Physics Education, and Chemistry Education Journal. Edusains is published by Center for Science Education (CSE) which is located in Departement of Natural Science Education, Faculty of Education and Teachers' ...