Pedagonal : Jurnal Ilmiah Pendidikan
Vol 1, No 2 (2017): Pedagonal : Jurnal Ilmiah Pendidikan

EVALUASI PROGRAM PENDIDIKAN INKLUSI PADA SEKOLAH DASAR NEGERI BATU TULIS 2 KOTA BOGOR

Rianty Rianty (Program Studi Magister (S2) Pendidikan Dasar Universitas Negeri Jakarta)
Fasli Jalal (Dosen Program Studi Pendidikan Dasar Universitas Negeri Jakarta)
Pinta Deniyanti (Dosen Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Pakuan)
Yuyun Elizabeth Patras (Unknown)



Article Info

Publish Date
24 Oct 2017

Abstract

ABSTRACTThis study evaluate the implementation of inclusive education program. The method use the qualitative analysis by explain and interpret data from each component evaluated and using model evaluation of CIPP (Context, Input, Process, Product). Sources of data in this study include inclusive education experts, officer of Education Department, school principal, teachers, normal students, and students with special needs. The data were collected by documentation, observation, and interview. The research on contextual component show that the legal process of inclusive education has been shown clearly according to regulation of Education System in Indonesia. The purpose of inclusive education is already in accordance with that has been formulated. Input component indicate that the number of students with special needs enrolled in schools is large enough with various types of disorders. Teachers, curriculum, and infrastructure facilities still have to be improved. The components of process indicate that the plan, process and evaluation activities for each aspect are considered good and good enough. The product shows that the academic aspect of students with special needs based on School Examinations value is considered good and the social aspect is good.This research gives recommendation for government and inclusive school to improve their program preparation more optimal.Keywords: Evaluation Program, Inclusive EducationABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi implementasi program pendidikan inklusi. Metode yang digunakan adalah analisis kualitatif yaitu mendeskripsikan dan memaknai data dari masing-masing komponen yang dievaluasi dengan menggunakan model evaluasi CIPP (Context, Input, Process, Product). Sumber data dalam penelitian ini meliputi pakar pendidikan inklusi, Dinas Pendidikan, kepala sekolah, guru, siswa normal, dan siswa berkebutuhan khusus. Pengumpulan data dilakukan dengan dokumentasi, observasi, dan wawancara. Hasil temuan komponen konteks menunjukkan bahwa landasan hukum penyelenggaraan pendidikan inklusi secara jelas sudah tertuang dan ditemukan dalam UU Sistem Pendidikan Negara kita. Tujuan pendidikan inklusi pun sudah sesuai dengan yang telah dirumuskan. Hasil temuan komponen input menunjukkan input ABK yang bersekolah jumlahnya cukup banyak dengan berbagai jenis kebutuhan khususnya. Namun dalam komponen guru, kurikulum, dan sarana prasarana masih harus ditingkatkan lagi. Hasil temuan komponen proses menunjukkan kegiatan perencanaan, proses dan evaluasi pembelajaran untuk setiap aspek dinilai masuk dalam katagori baik dan cukup baik. Hasil temuan komponen produk menunjukkan produk perkembangan aspek akademik ABK berdasarkan nilai UAS dinilai cukup baik dan aspek sosialnya pun sudah baik. Penelitian ini memberikan rekomendasi untuk pemerintah dan pihak sekolah penyelenggara inklusi agar lebih meningkatkan kesiapannya dalam menjalankan program pendidikan inklusi yang lebih optimal.Kata Kunci: Evaluasi Program, Pendidikan Inklusi

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

pedagonal

Publisher

Subject

Education

Description

Pedagonal : Jurnal Ilmiah Pendidikan is a journal aims to be a leading peer-reviewed platform and an authoritative source of information. We publish original research papers, review articles and case studies focused on education, teaching, and learning as well as related topics that has neither been ...