Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 3: MARET 2019

Pengembangan Media Pembelajaran Booklet Penyuluhan tentang Pembuatan Nata de Melon bagi Masyarakat Petani

Yossie Ulfa Nuzalifa (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang)
Utami Sri Hastuti (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang)
Sueb Sueb (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Mar 2019

Abstract

Abstract: Booklet is one of the learning media developed to complement the implementation of non-formal education, especially for extension activities for farmers. The purpose of this development research is to produce a booklet extension about Nata de Melon. The development model used the Hannafin & Peck development model. The booklet is validated by material expert validator, media expert validator and fruit farmers as respondents for legibility test. Data collection techniques is done through questionnaires and analyzed by qualitative and quantitave. The results showed that validation scores booklet by material expert were 94.40%, media expert 98.26% and readability tests conducted with 10 respondents showed a score of 95.33%. Overall the resulting score shows that the validity criteria is very valid, so the booklet extension about Nata de Melon is suitable to be a learning materials media for the fruit farmers.Abstrak: Booklet merupakan salah satu media pembelajaran yang dikembangkan untuk melengkapi pelaksanaan pendidikan non-formal, khususnya untuk kegiatan penyuluhan bagi petani. Tujuan penelitian pengembangan ini yaitu untuk menghasilkan booklet penyuluhan tentang Nata de Melon. Model pengembangan yang digunakan yaitu model pengembangan Hannafin & Peck. Booklet divalidasi oleh validator ahli materi, validator ahli media dan masyarakat petani sebagai responden uji keterbacaan. Teknik pengumpulan data melalui angket dan dianalisis secara kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan skor validasi booklet oleh ahli materi yaitu 94,40%, ahli media 98,26% dan uji keterbacaan yang dilakukan dengan 10 responden menunjukkan skor 95,33%. Secara keseluruhan, skor yang dihasilkan menunjukkan bahwa kriteria kevalidan booklet termasuk pada kriteria sangat valid sehingga booklet penyuluhan Nata de Melon dinyatakan layak digunakan sebagai media pembelajaran bagi masyarakat petani buah.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...