Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika
Vol 1, No 2 (2019): Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika

MENINGKATKAN MINAT BACA MAHASISWA DENGAN STRATEGI PEMBERIAN PERTANYAAN MATA KULIAH TEORI BILANGAN

Uki Suhendar (Universitas Muhammadiyah Ponorogo)



Article Info

Publish Date
25 Jul 2019

Abstract

Penelitian ini bertujuan  untuk meningkatkan minat baca mahasiswa pada mata kuliah Teori Bilangan menggunakan strategi pemberian pertanyaan di awal pembelajaran. Diharapkan mahasiswa lebih berminat membaca materi untuk mempersiapkan diri dalam menjawab pertanyaan. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) dalam dua siklus. Objek penelitian ini adalah mahasiswa semester dua Prodi Pendidikan Matematika Universitas Muhammadiyah Ponorogo. Teknik pengumpulan data menggunakan penyebaran angket minat baca. Teknik analisis data dengan analisis deskriptif terhadap lembar hasil pengisian angket minat baca. Berdasarkan hasil penelitian ini disimpulkan bahwa penerapan strategi pemberian pertanyaan yang dapat meningkatkan minat baca mahasiswa pada mata kuliah Teori Bilangan adalah tiap mahasiswa diberikan pertanyaan terkait materi perkuliahan. Setelah seluruh mahasiswa diberikan pertanyaan, lalu kelas dimulai dengan menggunakan suatu pendekatan atau model pembelajaran yang lain. Disamping penerapan strategi tersebut perlu diberikan upaya perbaikan berupa reward yakni penilaian dari jawaban masing-masing mahasiswa sebagai nilai keaktifan, materi yang digunakan untuk tanya jawab adalah materi yang telah dan akan dipelajari, dan mahasiswa dimotivasi untuk membaca lebih giat lagi. Kata Kunci: minat baca, strategi pertanyaan, teori bilanganThis research intends to increase students' interest in reading in Number Theory subjects using the strategy of giving questions at the beginning of learning. It is expected that students are more interested in reading material to prepare themselves in answering questions. This research is a classroom action research (CAR) in two cycles. The object of this research is the second semester students. Data collection techniques use questionnaires of reading interest. Data analysis techniques with descriptive analysis from the results of filling questionnaires of reading interest. Based on the results, it was concluded that the application of the strategy of giving questions that can increase students' interest in reading in Number Theory subjects is each student is given questions related to lecture material. After all students are given questions, then the class begins using an approach or another learning model. Besides the implementation of these strategies, it is necessary to provide remedial efforts in the form of rewards, namely the assessment of the answers of each student as activeness values, the material used for question and answer is material that has been and will be studied, and give motivation to students to read harder. Keywords: reading interest, question strategy, number theory

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

indiktika

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Indikta Journal publish scientific articles in the field of mathematics education. Papers accepted can be a disseminate research result, theoretical studies, and mathematics learning. The article submitted has not been approved and has not been accepted for publication in another ...