Jurnal Pendidikan Edutama
Vol 7, No 1 (2020): January 2020

Analisis Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar: Studi Kasus pada Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar

Cerianing Putri Pratiwi (Universitas PGRI Madiun)



Article Info

Publish Date
20 Jan 2020

Abstract

Abstract: The purpose of this study is (1) to find out the faktors that lead to low competency in reading students and (2) how students learn to read activities at school and at home. The type of this study is qualitative which uses a case study method. The subjects of this study were Second grade students at SDN Tanjung 3 who had difficulty reading. Data collection techniques used in this study are observation, interviews, and documentation. The data validation used in this study is source triangulation. Data analysis techniques use interactive model data analysis, namely data reduction, data presentation, and conclusion or verification. The results of this study are, (1) the faktors that cause low reading competence in RA are derived from psychological and environmental faktors. Psychological faktors, from within students themselves in the form of lack of interest in learning to read students and socio and emotional maturity and adjustment. Environmental faktors come from lack of attention and guidance from both parents. (2) Learning activities for reading students at school and at home are lacking, because these students play more. Keyword: Skill, Reading the Beginning, Case Study Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah (1) mengetahui faktor-faktor yang menyebabkan rendahnya kompetensi membaca siswa dan (2) bagaimana aktivitas belajar membaca siswa di sekolah dan di rumah. Jenis penelitian ini adalah kualitatif dengan menggunakan metode studi kasus. Subjek dari penelitian ini siswa kelas 2 SDN Tanjung 3 yang mengalami kesulitan membaca. Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini yaitu observasi, wawancara, dan dokumentasi. Validasi data yang digunakan pada penelitian ini yaitu triangulasi sumber. Teknik analisis data menggunakan analisis data model interaktif yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Hasil penelitian ini yaitu (1) faktor yang menyebabkan rendahnya kompetensi membaca pada RA adalah berasal dari faktor psikologis dan lingkungan. Faktor psikologis, dari dalam diri siswa sendiri berupa kurang berminatnya siswa dalam belajar membaca dan kematangan sosio dan emosi serta penyesuaian diri. Faktor lingkungan berasal dari kurang perhatian dan bimbingan dari kedua orangtuanya. (2) Aktivitas belajar membaca siswa di sekolah dan di rumah kurang, karena siswa tersebut lebih banyak bermain. Kata kunci: Keterampilan, Membaca Permulaan, Studi Kasus

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

Jurnal Pendidikan Edutama

Publisher

Subject

Education

Description

Edutama Journal of Education (Jurnal Pendidikan Edutama) is double -blind peer reviewed open access journal that provides publication of articles in all education field. it aims to promote excellence through the dissemination of high-quality research finding in provide a platform scientists and ...