Jurnal Pendidikan Edutama
Vol 7, No 1 (2020): January 2020

Pengaruh Minat Belajar dan Lingkungan Keluarga terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Bisnis Kelas X SMK PGRI 2 Bojonegoro

Sarjono Sarjono (IKIP PGRI BOJONEGORO)
Fifi Zuhriah (IKIP PGRI Bojonegoro)
Siti Herawati Nur Hidayah (IKIP PGRI Bojonegoro)



Article Info

Publish Date
20 Jan 2020

Abstract

Abstrak: This research aims to determine: (1) the effect of learning interest on student learning achievement, (2) the influence of the family environment on student learning achievement, and (3) the simultaneous influence between learning interest and the family environment towards student learning achievement in business economics subjects.This research uses quantitative research. Population af this research are all the students of class X SMK PGRI 2 Bojonegoro consists of 101 students. Sampling technique that used in this research is proportional random sampling technique which obtained a total sample of 81 students. This research uses questionaries and documentation method to collected data. The results showed that: (1) There was a positive and significant influence between learning interest on student achievement on business economics subjects (2) There is a positive and significant influence between the family environment on student achievement on business economics. (3) There is a positive and significant influence between interest in learning and the family environment simultaneously on student achievement in the subjects of business economics. Keywords: Learning Interest, Family Environment, Student Learning Achievement Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) pengaruh  minat belajar terhadap prestasi belajar siswa,, (2) pengaruh lingkungan keluarga terhadap prestasi belajar siswa, dan (3) pengaruh secara simultan antara minat belajar dan lingkungan keluarga terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi bisnis.  Penelitian ini menggunakan  metode  penelitian kuantitatif. Popoulasi penelitian ini adalah semua siswa kelas X SMK PGRI 2 Bojonegoro sejumlah 101 siswa. Teknik sampling yang digunakan dalam peneletian ini adalah proportional random sampling dengan jumlah sampel sebanyak 81 siswa. Penelitian ini menggunakan metode angket dan dokumentasi untuk mengumpulkan data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa : (1) Ada pengaruh positif dan signifikan antara minat belajar terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi. (2) Ada pengaruh positif dan signifikan antara lingkungan keluarga terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi bisnis. (3)  Ada pengaruh positif dan signifikan antara minat belajar dan lingkungan keluarga secara simultan terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi. Kata kunci: Minat Belajar, Lingkungan Keluarga, Prestasi Belajar Siswa. 

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

Jurnal Pendidikan Edutama

Publisher

Subject

Education

Description

Edutama Journal of Education (Jurnal Pendidikan Edutama) is double -blind peer reviewed open access journal that provides publication of articles in all education field. it aims to promote excellence through the dissemination of high-quality research finding in provide a platform scientists and ...