EDU RILIGIA: Journal of Islamic and Religious Education
Vol 1, No 4 (2017): Oktober-Desember

DESAIN PEMBELAJARAN IMLA’ DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS TULISAN ARAB BAGI SANTRI DI PONDOK PESANTREN AR-RAUDLATUL HASANAH MEDAN

Abdul Aziz S Syamsu Nahar, Mardianto (Unknown)



Article Info

Publish Date
08 Nov 2017

Abstract

Abstract: This research (1) to know the Instructional al-Imla> 'in improving writing skills for students of Arabic writing in Pondok Pesantren Al-Raudlatul Hasanah Medan, (2) to carry out the process implementation of Instructional in instructional design al-Imla> 'in improving writing skills for students of Arabic writing in Pondok Pesantren Al-Raudlatul Hasanah Medan, (3) Obtaining a result of the implementation of instructional design on Instructional al-Imla> in improving writing skills for students of Arabic writing in Pondok Pesantren Ar-Raudlatul Hasanah Medan and (4) Finding the supporting and hindering factors the on implementation Instructional instructional design al-Imla> in improving writing skills of Arabic writing for students in Pondok Pesantren Al-Raudlatul Hasanah Medan. The results this research from implementation of design Instructional model Dick, Carey and Carey on al-Imla> instructional 'in improving writing skills of Arabic writing for students in Pondok Pesantren Al-Raudlatul Hasanah field is as follows: (1) The purpose of General Instructional al-Imla>, (2) The particular purpose of Instructional al-Imla> (3) .Planning Instructional strategy al-Imla> ‘', (4) .The material Instructional al-Imla> for teacher Subjects>', (5) .The Structure instructional design model on Instructional al-Imla> ‘'.Penelitian ini bertujuan untuk (1) Mengetahui pembelajaran al-Imla>' dalam meningkatkan kemampuan menulis tulisan Arab bagi santri di Pondok Pesantren Ar-Raudlatul Hasanah Medan, (2) Melaksanakan proses implementasi desain pembelajaran pada pembelajaran al-Imla>' dalam meningkatkan kemampuan menulis tulisan Arab bagi santri di Pondok Pesantren Ar-Raudlatul Hasanah Medan, (3)dalam meningkatkan kemampuan menulis tulisan Arab bagi santri di PondokPesantren Ar-Raudlatul Hasanah Medan dan (4) Menemukan faktor-faktorpendukung dan penghambat dalam mengimplementasikan desain pembelajaran pada pembelajaran al-Imla>‘ dalam meningkatkan kemampuan menulis tulisan Arab bagi santri di Pondok Pesantren Ar-Raudlatul Hasanah Medan. Pendekatan yang digunakan pada Penelitian ini adalah pendekatan kualitatif menggunakan kombinasi dari metode deskriptif-kualitatif dan eksperimen sederhana yaitu R & D (research and delovement). Hasil penelitian adalah sebagai berikut: (1). Tujuan Instruksional Umum pembelajaran Imla>’, (2). Tujuan Instruksional Khusus pembelajaran Imla>’, (3). Rancangan Strategi pembelajaran Imla>’, (4). Bahan Ajar guru pembelajaran Imla>’, (5). Pengembangan model desain pembelajaran pada pembelajaran Imla>’ .

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

eduriligia

Publisher

Subject

Religion Humanities Education Social Sciences Other

Description

EDU RILIGIA: Journal of Islamic and Religious Education sciences formed in year 2017 with E-ISSN 2581-0251 with DECREE No. 0005.25810251/JI. 3.1/SK. ISSN/2017.07-27 July 2017 and P-ISSN 2597-7377 SK No. 0005.25977377/JI. 3.1/SK. ISSN/2017.09-19 September 2017. The study and judgment done by the ...