Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
Vol 2, No 7 (2013): Juli 2013

PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA LANCAR DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR KELAS I SDN 15 MEMPAWAH TIMUR

F.34211379, Rukiah (Unknown)
AH, Maridjo (Unknown)
., Fauziah (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Jul 2013

Abstract

Abstrak : Peningkatan kemampuan membaca lancar dengan menggunakan media gambar dikelas I SDN 15 Mempawah Timur. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada atau tidak adanya peningkatan kemampuan membaca lancar dengan menggunakan media gambar kelas I SDN 15 Mempawah Timur. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitiannya adalah survey kelembagaan. Berdasarkan penghitungan nilai rata-rata dengan rumus dan menggunakan kategori peningkatan. Hasil penelitian ini adalah menunjukan adanya peningkatan kemampuan membaca lancar dari baseline : 45,83 % ke siklus III 79,86 % jadi selisih 34,03 %. Peningkatan kelancaran dari baseline : 37,50 % ke siklus III 77,08 % jadi selisih 39,58 %. Peningkatan dengan intonasi yang benar dari baseline : 43,75 % ke siklus III 81,25 % selisih 37,50 %. Peningkatan dengan lafal yang benar dari baseline 56,25 % ke siklus III 81,25 % selisih 25 %. Hal ini berarti dengan menggunakan media gambar siswa kelas I SDN 15 Mempawah Timur terjadi peningkatan kemampuan membaca lancar dengan kategori tinggi. Kata kunci : Kemampuan membaca lancar, media gambar. Abstract : The research on the improvement of fluent reading capability by using picture media for the first year students of SDN 15 Mempawah Timur has a main goal that is to know if picture media is effective to improve the students abilities in fluent reading. The methad used in this reseach in descriptive methad with the form of reseach is institutional survey. Based on the calculation of average score by using formula and interval score category, the research result shows that there is significant inprofement in student fluent reading capabilities from baseline 45,83 % in the first cycle to 79,86 % in the third cycle. So the capabilities improve 34,03 %. Fluenly improve ment from baseline : 37,50 % to 77,08 % in the third cycle, the capabilities improve 39,58 %. The improvement in appropriate intonation from baseline 43,75 % to 81,25 % in the third cycle. So capability improments is 37,50 %. The improvement on correct pronunciation from baseline 56,25 % to 81,25 % in the third cycle, so the capability improves 25 %. The research result proves that there are signipicant improvements on fluent reading capabilities of the first year studentof students of SDN 15 Mempawah Timur. Keywords : Fluent reading capability, picture media.

Copyrights © 2013