Atrat: Jurnal Seni Rupa
Vol 6, No 2 (2018): REFLEKSI TRADISI DALAM ESTETIKA RUPA

STRATEGI KREATIF TEMA PAHLAWAN DALAM IKLAN MEDIA SOSIAL BUKALAPAK

Ira Wirasari (Telkom University)
Tresna Ferdiana (Telkom University)



Article Info

Publish Date
25 May 2018

Abstract

The world of advertising is developing rapidly. This research aims to reveal  the way creative strategy used in visual TVC of Bukalapak ad festival and the impacts of Bukalapak advertisement on consumer behaviour. The data were analyzed by theory of advertising, promotions, creative strategy, visual communication design, and AISAS. Qualitative method was employed in the study. The results show that Bukalapak advertisements are able to convey its messages to the target audience; humor elements in the ads are effective to attract the attention of target audience, persuade them and eventually increase their sales. Bukalapak has succeeded in its creative strategies to differ from its competitors.  To sum up, it uses so effective visual tactics that it is able to persuade the target audience well.Keywords: Bukalapak, Messages, Creative Strategy, Advertising, Competitors________________________________________________________________ Dunia periklanan saat ini sedang berkembang dengan pesat, banyaknya pengiklan melakukan  pemasaran dengan beragam strategi kreatif  di media konvensional maupun digital. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui bagaimanakah strategi kreatif yang digunakan dalam visual TVC festival iklan Bukalapak dan bagaimanakah pengaruh iklan Bukalapak terhadap perilaku konsumen. Teori analisis yang digunakan adalah teori dari periklanan, promosi, strategi kreatif, DKV, dan AISAS. Metode penelitian yang digunakan yaitu metode kualitatif. Hasil penelitian yang didapatkan adalah Bukalapak mampu untuk menyampaikan pesan melalui iklannya dengan baik kepada khalayak, Unsur humor pada iklan Bukalapak mampu untuk mempersuasi,menarik perhatian, mengingatkan, dan meningkatkan penjualan, Bukalapak berhasil dalam strategi kreatifnya yang mampu mendiferensiasi. Bukalapak menggunakan taktik visual yang baik, mampu mempengaruhi khalayak dengan baik.Kata Kunci: Bukalapak, Pesan, Strategi Kreatif, Iklan, Kompetitor

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

atrat

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Social Sciences

Description

Atrat is a Journal of Visual Arts containing scientific papers which includes Fine Art and Design, publisher by Jurusan Seni Rupa STSI Bandung (p-ISSN 2339-1642 & e-issn 2722-7200). Jurnal Atrat also embodies the results of various forms of scientific research as well as the creation of artworks, ...