Journal of Mathematics Education and Science
Vol. 1 No. 2 (2018): Journal of Mathematics Education and Science

KESALAHAN PROSES BERPIKIR MAHASISWA LAKI-LAKI DAN PEREMPUAN DALAM MEMECAHKAN MASALAH GRUP

Suesthi Rahayuningsih (Universitas Islam Majapahit)
Feriyanto Feriyanto (Universitas Islam Majapahit)



Article Info

Publish Date
25 Oct 2018

Abstract

The purposes of this research are 1) to describe the errors of thinking process of male student in solving group problems; 2) to describe the errors of thinking of female student in solving group problems. This research is an explorative research using a qualitative approach. Data collection is done by task-based interviews. The errors of thinking process based on indicators: fact errors, misconceptions, operating errors and principle errors in solving group problems. The data in this study are the results of interviews and group problem tests. The results of this research show that in fact errors, male subject experienced errors in interpreting the results obtained, whereas female students do not understand the symbols (H, #) and in the context of group symbols. In conceptual errors, the second subject is the same mistake, namely the error in explaining the group and the closed nature. Likewise, with operating errors, there is no significant difference in the second subject. In principle errors, the male subject does not associate the identity element obtained in the previous step in determining the inverse, while the female subject does not associate the set H and binary operations. Penelitian ini bertujuan untuk: 1) mendeskripsikan kesalahan proses berpikir mahasiswa laki-laki dalam memecahkan masalah grup; 2) mendeskripsikan kesalahan proses berpikir mahasiswa perempuan dalam memecahkan masalah grup. Penelitian ini merupakan penelitian eksploratif dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan wawancara berbasis tugas. Kesalahan proses berpikir berdasarkan indikator: kesalahan fakta, kesalahan konsep, kesalahan operasi dan kesalahan prinsip dalam memecahkan masalah grup. Data dalam penelitian ini berupa hasil wawancara dan tes masalah grup. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada kesalahan fakta, subjek laki-laki mengalami kesalahan menginterpretasikan hasil yang didapat, sedangkan subjek perempuan tidak memahami simbol (H, #) dan mengalami kesalahan dalam menuliskan simbol grup. Pada kesalahan konsep, kedua subjek mengalami kesalahan yang sama yaitu kesalahan dalam menjelaskan grup dan sifat tertutup. Demikian juga pada kesalahan operasi, tidak ada perbedaan yang signifikan pada kedua subjek. Pada kesalahan prinsip, subjek laki-laki tidak mengkaitkan elemen identitas yang diperoleh di langkah sebelumnya dalam menentukan invers, sedangkan subjek perempuan tidak mengkaitkan himpunan H dan operasi biner.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

JaMES

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Journal of Mathematics Education and Science (JaMES) is a mathematical journal published biannually (April & October) by the Mathematics Educations Department, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri Bojonegoro. Journal includes research papers, literature ...