ABSTRACTThis study aims to identify the management of the use of space, identify infrastructure and planning, and determine the maintenance of assets in the Al Irsyad College Foundation in Surabaya. The research used qualitative descriptive method with case study approach. The object of research in this study is the Al Irsyad College Foundation in Surabaya. The informant of this research was the deputy chairman of takmir, the infrastructure section at all levels of the school, and the board of the Surabaya Al Irsyad College Foundation. The process of collecting data used observation, interviews, and documentation. Data analysis used qualitative descriptive analysis to describe and to classify the facts or characteristics factually and accurately for providing a clear or accurate picture of the phenomenon were being investigated. Research findings show that the process of spatial use is in accordance with needs. Procurement of infrastructure is adjusted to the needs of each level. Maintenance of infrastructure assets has been carried out when there is damage or complaints from the school.Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi manajemen pemanfaatan ruangan, mengidentifikasi sarana prasarana dan perencanaannya, dan mengetahui perawatan aset di kompleks Yayasan Perguruan Al-Irsyad Surabaya. Metode penelitian menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Objek penelitian dalam penelitian ini ialah Yayasan Perguruan Al-Irsyad Surabaya. Informan penelitian ini merupakan wakil ketua takmir, bagian sarana prasarana di semua jenjang sekolah, dan pengurus yayasan. Proses pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan analisis deskriptif kualitatif yang berusaha mendeskripsikan fenomena dengan melukiskan dan mengklasifikasi fakta atau karakteristik tersebut secara faktual dan cermat untuk memberikan gambaran yang jelas atau akurat tentang fenomena. Hasil penelitian menunjukkan bahwa proses pemanfaatan ruang sudah sesuai dengan kebutuhan. Pengadaan sarana prasarana disesuaikan dengan kebutuhan masing-masing jenjang. Pemeliharaan pada aset sarana prasarana telah di lakukan ketika ada kerusakan atau keluhan dari pihak sekolah.
Copyrights © 2020