TUNAS BANGSA
Vol 7 No 2 (2020)

ANALISIS KEMAMPUAN MENGURAIKAN PENDAPAT PRIBADI TENTANG ISI BUKU SASTRA SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN STAD

Dwi Sri Utaminingrum (Universitas Nusantara PGRI Kediri)
Alfi Laila (Uiversitas Nusantara PGRI Kediri)
Erwin Putera Permana (Universitas Nusantara PGRI Kediri)



Article Info

Publish Date
31 Aug 2020

Abstract

This study aims to describe the learning outcomes of the STAD model in realizing the ability of students to elaborate personal opinions about the contents of literature books on aspects; 1) mention personal opinions about intrinsic elements, 2) identify personal opinions about intrinsic elements, 3) express personal opinions intrinsic elements. This research uses test, interview, observation and documentation methods. This article is a qualitative descriptive study with 31 students. From 31 students the researchers took 5 students who were interviewed to get the data that the technique can be done through three stages, namely: (1) Reducing Data; (2) Data Presentation; (3) Conclusion Withdrawal. The data source obtained in this article is a matter of description relating to the learning of the STAD model on the material outlining personal opinions about the contents of the literary book in fairy tales. In this study the STAD method can make students to develop skills, be more active in learning and respect the opinions of others. Based on the analysis found good learning outcomes. Based on the data obtained get a good percentage there are 60% of 31 with a value of 85.95 students and less good there are 40% of 31 students with a value of 65.70. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan hasil pembelajaran model STAD dalam mewujudkan kemampuan siswa menguraikan pendapat pribadi tentang isi buku sastra pada aspek; 1) menyebutkan pendapat pribadi tentang unsur intrinsik, 2) mengidentifikasi pendapat pribadi tentang unsur intrinsik, 3) mengemukakan pendapat pribadi unsur intrinsik. Penelitian ini menggunakan metode tes, wawancara, observasi dan dokumentasi. Artikel ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif dengan jumlah subjek 31 siswa. Dari 31 siswa peneliti mengambil 5 siswa yang diwawancarai untuk mendapatkan data yang tekniknya dapat dilakukan melalui tiga tahap, yaitu: (1) Mereduksi Data; (2) Penyajian Data; (3) Penarikan Kesimpulan. Sumber data yang diperoleh pada artikel ini yaitu soal uraian yang berkaitan dengan pembelajaran model STAD (Student Team Achievement Devision) pada materi menguraikan pendapat pribadi tentang isi buku sastra pada dongeng. Pada penelitian ini adalah metode STAD (Student Team Achievement Devision) dapat membuat siswa untuk mengembangkan keterampilan, lebih aktif dalam pembelajaran dan menghargai pendapat orang lain. Berdasarkan analisis maka ditemukan hasil pembelajaran yang baik. Berdasarkan data yang diperoleh mendapatkan presentase yang baik ada 60 % dari 31 dengan nilai 85,95 siswa dan kurang baik ada 40% dari 31 siswa dengan nilai 65,70. Kata Kunci : Model STAD, Pendapat Pribadi, Unsur Intrinsik

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

tunasbangsa

Publisher

Subject

Education

Description

Tunas Bangsa Journal is a periodical scientific publication dedicated to lecturers, students and educational observers to disseminate relevant studies, thinks and research results in the field of primary school education, critical study of teaching and learning for primary school, classroom action ...