Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (JISIP)
Vol 10, No 1 (2021)

STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN BAGI PELAKU USAHA MAKANAN YANG TERKENA DAMPAK COVID-19

Nursha Dwi Setyowati (Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur)
Ririn Puspita Tutiasri (Unknown)



Article Info

Publish Date
03 Apr 2021

Abstract

In the midst of widespread government policies to maintain large-scale social distancing which have an impact on business actors, especially in this study, product business actors experience paralysis which results in decreased income. This requires food business actors to prepare the right strategy at least to stabilize income and maintain or get new consumers. The purpose of this research is to see how the marketing communication strategy for food product businesses has an impact on the impact of COVID-19. Qualitative research methods with a phenomenological approach. Data collection was carried out by interviewing the WhatsApp Call application and making bold observations. The results of this study indicate that food businesses affected by COVID-19 are combining offline to online marketing. On average, online in the Grab and Gojek food delivery application. So as not to leave the shop offline, develop its business by implementing 4C marketing which is able to provide positive results because it prioritizes consumer needs. Keywords: impact of COVID-19, 4C marketing communications, marketing communication strategy 4.0Di tengah merebaknya kebijakan pemerintah untuk menjaga jarak pembatasan sosial berskala besar berimbas bagi  pelaku usaha khususnya dalam penelitian ini ialah pelaku usaha produk makanan mengalami kelumpuhan hingga mengalami penurunan pendapatan. Adanya hal tersebut perlunya pelaku usaha makanan menyiapkan strategi yang tepat setidaknya untuk menstabilkan pendapatan serta mempertahankan maupun mendapat konsumen baru. Tujuan dari penelitian ini  untuk mengetahui bagaimana strategi komunikasi  pemasaran bagi pelaku usaha produk makanan yang terkena dampak COVID-19. Metode penelitian ini kualitatif dengan pendekatan fenomenologi. Pengumpulan data  dilakukan dengan wawancara melalui aplikasi WhatsApp call dan observasi secara daring. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa para pelaku usaha makanan yang terkena dampak COVID-19 mengombinasikan pemasaran offline ke online. Rata-rata secara online bekerjasama dengan aplikasi pesan antar makanan Grab dan Gojek. Sehingga tidak meninggalkan warung offline melainkan mengembangkan usahanya dengan menerapkan pemasaran 4C yang mampu memberikan korelasi yang  positif karena mengutamakan kebutuhan konsumen. Keywords: dampak COVID-19, komunikasi pemasaran 4C, strategi komunikasi pemasaran 4.0

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

fisip

Publisher

Subject

Humanities Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

JISIP Journal of Social and Political Science is published three times a year (April, August and December). Article published in JISIP is an article based on the results of research (priority), and articles on scientific reviews of contemporary phenomena in the field of Social and Political Science, ...