Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 5, No 6: JUNI 2020

Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Augmented Reality untuk Mengakomodasi Generasi Z

Azmil Hasan Lubis (Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan)
Muhammad Darwis Dasopang (Pendidikan Agama Islam-Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan)



Article Info

Publish Date
29 Jun 2020

Abstract

Abstract: This study aims to develop a picture story book based on Augmented Reality (AR) application. The sample in this study were experts who assessed the validity and practicality of the media. This study use a Research and Development approach with the Borg & Gall model. This study used to purposive random sampling technique. The data in this study were collected with questionnaire techniques. The data analysis technique used to descriptive statistics. The results showed that the learning media in the form of Augmented Reality-based picture story books were declared valid and practical to used in mathematics learning. So, this learning media can be used to accommodate Z generation students in mathematics learning.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan buku cerita bergambar dengan bantuan aplikasi Augmented Reality. Sampel pada penelitian ini yaitu ahli penilai kelayakan dan kepraktisan media. Penelitian ini menggunakan pendekatan Research and Development dengan model Borg & Gall. Penelitian ini menggunakan teknik sampling purpossive random sampling. Data pada penelitian ini dikumpulkan dengan teknik angket. Teknik analisis data yang digunakan adalah statistik deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media pembelajaran berupa buku cerita bergambar berbasis Augmented Reality dinyatakan layak dan praktis untuk digunakan pada pembelajaran matematika. Dengan demikian, media pembelajaran ini dapat digunakan untuk mengakomodasi siswa generasi Z pada pembelajaran matematika.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...