Journal of Natural Science and Integration
Vol 3, No 2 (2020): JNSI

Efektivitas Pendekatan Multirepresentasi dalam Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa SMA pada Materi Gaya dan Gerak

Ananda Hafizhah Putri (Universitas Pendidikan Indonesia)
Sutrisno Sutrisno (Universitas Pendidikan Indonesia)
Didi Teguh Chandra (Universitas Pendidikan Indonesia)



Article Info

Publish Date
31 Oct 2020

Abstract

This study aims to obtain a comparative picture of increasing conceptual understanding between students who experience problem-based learning with a multi-representation approach and students who experience problem-based learning without a multi-representation approach. The aspects of understanding studied refer to Bloom's taxonomy, namely translation, interpretation, and extrapolation. This study used a quasi-experimental method with pre test and post test design non equivalent group design. The sample in this study were students from two class X in one high school in the city of Bandung. The experimental class consisted of 28 students and the control class consisted of 25 students. The results showed that the students' understanding of the concept increased with an average n-gain in the experimental class and control class respectively, namely 0.406 with the medium category and 0.289 with the low category. Keywords: multi representation approach, problem based learning, conceptual understanding ABSTRAK. Penelitian ini bertujuan untuk mendapat gambaran perbandingan peningkatan pemahaman konsep antara siswa yang mengalami pembelajaran berbasis masalah dengan  pendekatan multirepresentasi dan siswa yang mengalami pembelajaran berbasis masalah tanpa pendekatan multirepresentasi. Adapun aspek pemahaman yang diteliti merujuk pada taksonomi Bloom, yakni translasi, interpretasi, dan ekstrapolasi. Penelitian ini menggunakan metode kuasi eksperimen dengan desain pre test and post test non equivalent group design. Sampel pada penelitian ini adalah siswa dari dua kelas X di salah satu SMA di kota Bandung. Kelas eksperimen terdiri dari 28 siswa dan kelas kontrol terdiri dari 25 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pemahaman konsep siswa meningkat dengan rata-rata n-gain pada kelas eksperimen dan kelas kontrol masing-masing yaitu sebesar 0,406 dengan kategori sedang dan 0,289 dengan kategori rendah.Kata kunci: pendekatan multirepresentasi, pembelajaran berbasis masalah pemahaman konsep

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

JNSI

Publisher

Subject

Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Chemical Engineering, Chemistry & Bioengineering Education

Description

Journal of Natural Science and Integration (JNSI) contains publications of research and review literature in the field of science learning such as chemistry learning, physics learning, biology learning, natural science learning and science integration as a form of intellectual property. It is ...