JURNAL TEKNOLOGI INFORMASI
Vol 4, No 2 (2018): Jurnal Teknologi Informasi

IMPLEMENTASI APLIKASI DARING PENDUKUNG BELAJAR BAHASA INDONESIA DI SMK PANGUDI RAHAYU II

Ester Lina (Fakultas Teknologi Informasi Universitas Respati Indonesia)
Tiwi Nurhastuti (Fakultas Teknologi Informasi Universitas Respati Indonesia)



Article Info

Publish Date
09 Jan 2019

Abstract

AbstrakPermasalahan yang tengah dihadapi oleh SMK Pangudi Rahayu II adalah pemenuhan jumlah guru Bahasa Indonesia. Keterbatasan guru bahasa Indonesia yang menangani 2 kelas untuk 1 orang guru, sehingga apabila guru sedang berhalangan hadir, maka capaian kompetensi siswa bisa tidak terpenuhi. Hal ini dapat diatasi dengan menggunakan aplikasi pendukung belajar bahasa Indonesia, yang akan membantu menangani kasus yang terjadi di sekolah. Metodologi yang digunakan adalah System Development Life Cycle (SDLC) dengan menggunakan metode waterfall dan perancangan perangkat lunak dilakukan dengan metode berorientasi obyek yaitu Unified Modelling language (UML) sebagai alat bantu pemodelan. Hasil dari implementasi aplikasi pendukung belajar bahasa Indonesia di SMK Pangudi Rahayu II, dapat mendukung siswa/i kelas XII dalam memahami materi bahasa Indonesia, dan juga dapat membantu guru mengevaluasi ketercapaian kompetensi pelajaran bahasa Indonesia. Kata kunci: SDLC, Waterfall, UML, Kompetensi Bahasa Indonesia. AbstractThe problem that is being faced by Pangudi Rahayu II Vocational School is the fulfillment of the number of Indonesian Language teachers. The limitations of Indonesian teachers who handle 2 classes for 1 teacher, so that if the teacher is unable to attend, then the achievement of student competencies cannot be fulfilled. This can be overcome by using an application to support Indonesian learning, which will help deal with cases that occur at school. The methodology used is the System Development Life Cycle (SDLC) using the waterfall method and software design is done by object-oriented methods namely the Unified Modeling language (UML) as a modeling tool. The results of implementing the application to support Indonesian learning at Pangudi Rahayu II Vocational School, can support class XII students in understanding Indonesian language material, and can also help teachers evaluate the achievement of Indonesian language learning competencies. Keywords: SDLC, Waterfall, UML, Indonesian Competency

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

TI

Publisher

Subject

Computer Science & IT

Description

The Information Technology Journal (JTI) is intended as a media for scientific studies on the results of research, thinking and analytical-critical studies regarding research in Systems Engineering, Informatics / Information Technology, Information Management and Information Systems. As part of the ...