JAST : Jurnal Aplikasi Sains dan Teknologi
Vol 4, No 2 (2020): EDISI DESEMBER 2020

Strategi Mempertahankan Usaha dan Meningkatkan Peran Masyarakat di masa pandemi Covid-19 pada Kegiatan Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Batik Zheng

Boge Triatmanto (Prodi manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Merdeka Malang)
Anwar Sanusi (Prodi Ekonomi Pembangunan, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Merdeka Malang)
Aris Siswati (Prodi Ekonomi Pembangunan, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Merdeka Malang)



Article Info

Publish Date
02 Jan 2021

Abstract

To encourage the development of a business, a. During the Covid-19 pandemic that is currently being experienced by the Indonesian nation, more strategies and efforts are needed for business actors, especially UMKMs, to maintain their business. Therefore, business continuity can run, community economic empowerment and assistance are needed to stimulate small entrepreneurs to develop their businesses sustainably. One of the economic empowerment activities is the handmade batik UKM development program implemented by the PPMUPT team at Merdeka University Malang in Sengguruh Village, Malang Regency. The target partners are UKM Batik Zheng, which functions as a production unit and as a training center to improve community skills. Entering the second year, the target of the activities being carried out is to start a batik training center. At the end of the activity, the goal of empowerment was realized, namely the survival of the production circulation of Zheng Batik UKMs during the Covid-19 pandemic that was hitting so that craftsmen could still earn income, and an increase in the number of craftsmen from the participation of the surrounding community, so that there was a harmonious synergy between UKMs and the people of Sengguruh Village.ABSTRAKDalam upaya mendorong berkembangnya sebuah usaha, diperlukan sebuah. Pada masa pandemi Covid-19 yang sedang dialami bangsa Indonesia saat ini, diperlukan strategi dan upaya lebih keras lagi bagi para pelaku usaha khususnya UMKM untuk dapat mempertahankan usahanya. Oleh karena itu agar keberlangsungan usaha tetap berjalan, diperlukan pemberdayaan ekonomi masyarakat dan pendampingan yang menstimulus pengusaha kecil untuk dapat mengembangkan usahanya secara berkelanjutan. Salah satu kegiatan pemberdayaan ekonomi tersebut melalui program pengembangan UKM batik tulis yang dilaksanakan oleh tim PPMUPT Universitas Merdeka Malang dilaksanakan di Desa Sengguruh, Kabupaten Malang. Sasaran mitra adalah UKM Batik Zheng yang tidak hanya berfungsi sebagai unit produksi namun juga sebagai sentra pelatihan dalam rangka meningkatkan keterampilan masyarakat. Memasuki tahun kedua ini target kegiatan yang dilaksanakan adalah merintis sentra pelatihan membatik. Pada akhir kegiatan terwujud tujuan pemberdayaan yaitu bertahannya sirkulasi produksi UKM Batik Zheng di tengah pandemi Covid-19 yang sedang melanda sehingga pengrajin tetap menperoleh pendapatan, dan bertambahnya jumlah pengrajin dari partisipasi masyarakat sekitar, sehingga ada sinergi yang harmonis antara UKM dengan masyarakat Desa Sengguruh.Kata kunci: batik zheng; usaha kecil menengah; pemberdayaan; sentra pelatihan

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

jast

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Engineering Environmental Science Other

Description

Paper topics that can be published in JAST are as follows: 1. Small and Medium Enterprises (UKM) or community economic empowerment 2. Application of Bioenergy Technology 3. Environmental Management; 4. Natural Resource Processing 5. Workshop and Training for the community JAST is published ...