Jurnal Pendidikan Teknik Sipil (JPTS)
Vol 3, No 1 (2021): Juni

Efektivitas Penggunaan Jobsheet dalam Pembelajaran Konstruksi Jalan dan Jembatan Kelas XI Desain Permodelan dan Informasi Bangunan (DPIB) di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 5 Bandung

Dedi Purwanto (Universitas Pendidikan Indonesia)
Eddy Susanto (Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 5 Bandung)



Article Info

Publish Date
29 Jun 2021

Abstract

Media pembelajaran Jobsheet merupakan salah satu bentuk median yang digunakan sebagai perantara dalam proses pembelajaran penyaluran informasi untuk memperoleh aspek kognif, afektif dan psikomotor yang lebih baik. Di dalam proses pembelajaran Konstruksi Jalan dan Jembatan Kelas XI DPIB di SMKN 5 Bandung, untuk memudahkan penyampaian materi baik teori maupun praktik perlu digunakan media yang dapat membantu proses pembelajaran yang dapat dijadikan pegangan untuk guru dan siswa di dalam proses praktikum. Media yang digunakan dalam proses pembelajaraan ini berupa Jobsheet. Tujuan penelitian ini ingin mengetahui bagaimana gambaran tingkat efektivitas dengan menggunakan Jobsheet dalam pembelajaran Konstruksi Jalan dan Jembatan Kelas XI DPIB di SMKN 5 Bandung. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif. Sampel yang digunakan dalam penelitian adalah siswa kelas XI DPIB V SMKN 5 Bandung yang berjumlah 34 siswa. Tingkat efektivitas penggunaan Jobsheet dalam pembelajaran Konstruksi Jalan dan Jembatan dilihat dari hasil belajar. Dari hasil analisis bahwa tingkat efektivitas penggunaan Jobsheet dalam pembelajaran menunjukkan hasil yang efektif sebagai media pembelajaran Konstruksi Jalan dan Jembatan di Kelas XI DPIB di SMKN 5 Bandung dengan persentasi sebesar 79,4%.The Effectiveness of Using Jobsheets in Learning Road and Bridge Construction Class XI Modeling Design and Building Information (DPIB) at State Vocational High School 5 BandungAbstractJobsheet learning media is one form of median that is used as an intermediary in the learning process for distributing information to obtain better cognitive, affective and psychomotor aspects. In the learning process of Road and Bridge Construction Class XI DPIB at SMKN 5 Bandung, to facilitate the delivery of material both theory and practice, it is necessary to use media that can help the learning process that can be used as a guide for teachers and students in the practicum process. The media used in this learning process is a Jobsheet. The purpose of this study was to find out how to describe the level of effectiveness using Jobsheets in learning Road and Bridge Construction Class XI DPIB at SMKN 5 Bandung. The method used is descriptive method. The sample used in the study were students of class XI DPIB V SMKN 5 Bandung, amounting to 34 students. The level of effectiveness of using Jobsheets in learning Road and Bridge Construction is seen from the learning outcomes. From the results of the analysis that the level of effectiveness of using Jobsheets in learning shows effective results as a learning medium for Road and Bridge Construction in Class XI DPIB at SMKN 5 Bandung with a percentage of 79.4%.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jpts

Publisher

Subject

Civil Engineering, Building, Construction & Architecture Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

JPTS (Journal of Civil Engineering Education) is a journal of research results and scientific studies in the field of Engineering or Vocational/Civil Vocational Education. The Civil Engineering Education Journal is published twice a year, every June and November. Journal of Civil Engineering ...