EDUCASIA : Jurnal Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran
Vol 5 No 1 (2021): EDUCASIA

Membudayakan Literasi melalui Model Pembelajaran Batu-Basah pada Siswa di Sekolah Dasar di Sungai Pinang Samarinda

Sri Mulyati (Universitas Mulawarman)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2020

Abstract

Abstract This study aims to improve the reading culture for early grade students by using the Batu-Basah learning model where the implementation of the action is carried out for 3 days, the problem that occurs at this time is the lack of student reading interest, especially non-textbooks so that researchers will carry out learning using the Batu- model. Wet and implemented for three days. This research method is a descriptive qualitative method where data sources are taken from research results and secondary data from research results that have been published in journals, the data analysis technique used is data reduction which concludes the research results related to (observation results, student activity sheet results and student presentations). The results of this study were that on the first day of observation, it showed that some students still looked less enthusiastic in participating in activities. The second day and the third day of the observations showed that the students' reading interest had increased, this could be seen from the enthusiasm of the students in participating in this literacy activity. Based on the results of the research that has been done, it can be concluded that the Batu-Basah learning model is able to improve the reading culture and courage of class II A students of SDN 007 Sungai Pinang. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan budaya membaca bagi siswa kelas awal dengan menggunakan model pembelajaran Batu-Basah dimana pelaksanaan tindakan dilaksanakan selama 3 hari, permasalahan yang terjadi saat ini adalah kurangnya minat baca siswa terutama buku non pelajaran sehingga peneliti akan melaksanakan pembelajaran dengan menggunakan model Batu-Basah dan diimplementasikan selama tiga hari. Metode penelitian ini adalah metode kualitatif deskriptif dimana sumber data diambil dari hasil penelitian dan data sekunder dari hasil penelitian yang telah diterbitkan ke dalam jurnal, teknik analisis data yang digunakan adalah reduksi data yang menyimpulkan hasil penelitian terkait dengan (hasil observasi, hasil lembar aktivitas siswa dan presentasi siswa). Adapun hasil dari penelitian ini adalah pada hari pertama observasi menunjukan bahwa sebagian siswa masih terlihat kurang bersemangat dalam mengikuti kegiatan. Hari kedua dan hari ketiga hasil observasi menunjukkan bahwa minat baca siswa mengalami peningkatan, hal ini terlihat dari antusias siswa dalam mengikuti kegiatan literasi ini. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran Batu-Basah mampu meningkatkan budaya baca serta keberanian siswa kelas II A SDN 007 Sungai Pinang.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

educasia

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics

Description

EDUCASIA, e-ISSN 2527-5011 dan p-ISSN: 2502-9150 adalah Jurnal yang menerbitkan tulisan baik artikel hasil penelitian maupun artikel kajian kepustakaan bidang Pendidikan, Pengajaran, dan ...