Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian
Vol 7, No 1 (2021): Vol. 7 No. 1 Januari 2021

STUDI DESKRIPTIF POLA BELAJAR SEBELUM DAN SELAMA PANDEMIC COVID-19 PADA MAHASISWA JURUSAN PGSD FIP UNESA

Julianto, Julianto (Unknown)
Suprayitno, Suprayitno (Unknown)
Supriyono, Supriyono (Unknown)
Darmawati, Endang (Unknown)
Mulyani, Mulyani (Unknown)



Article Info

Publish Date
28 Jan 2021

Abstract

ABSTRACT The success of a lecture process in the PGSD FIP Unesa Department can be observed from the success of students who take the lecture. The success of a lecture conducted by a lecturer can be seen from several indicators including; level of understanding, mastery of material and learning outcomes achieved by a student. The success achieved by a student is also influenced by several factors, one of which is the student's learning pattern. The purpose of this research was to identify and obtain various information related to student learning patterns before and during the Covid-19 pandemic, PGSD Department, FIP Unesa. This type of research is descriptive research. The population in this study were all students of the PGSD FIP Unesa Department and the sample used in the 2017-2018 class, this was because the two groups in the lecture were taught by researchers to make it easier to collect data. The data collection method used was a questionnaire. The research instrument developed is related to learning patterns which have several indicators including; (1) planning learning activities, (2) participating in learning activities, (3) taking exams, and (4) learning evaluations. The data obtained will be analyzed in a descriptive qualitative manner which describes the learning patterns of students of the PGSD FIP Unesa Department before and during the Covid-19 pandemic. So far, it can be concluded that the research with the title of descriptive study of learning patterns before and during the Covid-19 pandemic in students of the PGSD FIP UNESA Department carried out by researchers ran according to the planned time. Student learning patterns have changed between before and during the Covid-19 pandemic. This is influenced by internal and external factors. According to the results and discussion in this study, it is necessary to suggest some activities that can be used in maintaining student learning patterns during the Covid-19 pandemic, namely packaging classroom learning using synchronous and asynchronous methods. Keywords: Learning Patterns, Learning, Covid-19 ABSTRAKKeberhasilan suatu proses perkuliahan di Jurusan PGSD FIP Unesa dapat diamati dari keberhasilan mahasiswa yang mengikuti perkuliahan tersebut. Keberhasilan perkuliahan yang dilaksanakan oleh seorang dosen dapat diketahui dari beberapa indikator diantaranya; tingkat pemahaman, penguasaan materi dan hasil belajar yang dicapai oleh seorang mahasiswa. Keberhasilan yang dicapai oleh seorang mahasiswa juga dipengaruhi oleh beberapa faktor, salah satunya pola belajar yang dimiliki oleh mahasiswa. Tujuan penelitian yang dilakukan ini adalah untuk mengidentifikasi dan mendapatkan berbagai informasi terkait pola belajar mahasiswa sebelum dan selama masa pandemic covid-19 Jurusan PGSD FIP Unesa. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian deskriptif. Adapun populasi dalam penelitian ini yaitu seluruh mahasiswa Jurusan PGSD FIP Unesa dan sampel yang digunakan angkatan 2017-2018, hal ini dikarenakan kedua angkatan tersebut dalam perkuliahan diampu oleh peneliti sehingga memudahkan pengambilan data. Metode pengumpulan data yang digunakan yakni angket. Instrumen penelitian yang dikembangkan terkait dengan pola belajar yang memiliki beberapa indikator diantaranya; (1) merencanakan kegiatan belajar, (2) mengikuti kegiatan belajar, (3) mengikuti ujian, dan (4) evaluasi belajar. Data yang diperoleh akan dianalisis secara deskriptif kualitatif yang menggambarkan akan pola belajar mahasiswa Jurusan PGSD FIP Unesa sebelum dan selama masa pandemic covid-19. Sampai sejauh ini, dapat disimpulkan bahwa penelitian dengan judul studi deskriptif pola belajar sebelum dan selama pandemic covid-19 pada mahasiswa Jurusan PGSD FIP UNESA yang dilakukan oleh peneliti berjalan sesuai dengan waktu yang direncanakan. Pola belajar mahasiswa mengalami perubahan antara sebelum dan selama pandemic covid-19. Hal ini dipengaruhi oleh faktor internal dan eksternal. Sesuai hasil dan pembahasan dalam penelitian ini, maka perlu disarankan beberapa kegiatan yang akan dapat digunakan dalam menjaga pola belajar mahasiswa selama pandemic covid-19 yakni mengemas pembelajaran dikelas dengan menggunakan metode sinkronus dan asinkronus.Kata Kunci: Pola Belajar, Pembelajaran, Covid-19

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

PD

Publisher

Subject

Education

Description

The Journal focus and scope: Research in the field of scientific concept of basic education includes mathematics, science, social studies, civics and Indonesian. ...