Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian
Vol 4, No 1 (2018): Vol. 4 No. 1 Januari 2018

PENGEMBANGAN BUKU AJAR BAHASA INDONESIA DENGAN MODEL CIRC UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN LITERASI BERBAHASA SISWA KELAS V SD

Hijria, Finna Rahma (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Jan 2018

Abstract

ABSTRACTThe purpose of this study is to develop a Indonesian textbook CIRC model to improve language literacy skills of  125th">  grade elementary students. The specific objectives of this study are (1) to describe the process of developing Indonesian textbooks with CIRC model to improve students’ language literacy skills of elementary school classrooms, (2) to describe the quality of Indonesian texsbooks with CIRC model. Quality developed textbooks is reviewed based on products and their use in the classroom. This development study referred to the four-D development model which consists of four stages (1) define; (2) design; (3) develop,and (4) disseminate. However, this research was only limited at the development stage without doing dissemination because this research product was for trial school in particular. The data collection used documentation technique, observation, questionnaire, and test. The obtained data was analysed by qualitative-quantitative descriptive (mixed method). The results from this research 90,62% of material feasibility, 92,5% of presentation feasibility, 100% language feasibility, and 86,36% feasibility was gotten from the research results. All of those percentagesbelonged to the good quality category (proper). The results from the observation toward teacher and students’ activity were 89,2% and 92,04%. The teacher and students’ responses toward CIRC model in Bahasa Indonesia textbook were 87,5% and 83,33%. The students’ average test score was 82,63 meet a students’ standard competence of 75. Keywords: Textbook Elaboration, Language Literacy, CIRC Model. ABSTRAK                                                                                          Tujuan umum penelitian ini adalah mengembangkan buku ajar Bahasa Indonesia dengan model CIRC untuk meningkatkan keterampilan Literasi berbahasa siswa kelas V SD. Adapun tujuan khusus penelitian ini adalah (1) mendeskripsikan proses pengembangan buku ajar Bahasa Indonesia dengan model CIRC untuk meningkatkan keterampilan literasi berbahasa siswa kelass V SD, (2) mendeskripsikan kualitas buku ajar Bahasa Indonesia dengan model CIRC. Kualitas buku ajar yang dikembangkan ditinjau berdasarkan produk dan penggunaannya di kelas. Penelitian pengembangan ini mengacu pada model pengembangan four-D yang terdiri atas tahap (1) pendefinisian; (2) perancangan; (3) pengembangan; dan (4) penyebaran. Akan tetapi, penelitian ini hanya sampai pada tahap pengembangan tanpa melakukan penyebaran karena produk penelitian ini hanya dikhususkan sekolah uji coba. Pengumpulan data dilakukan menggunakan teknik dokumentasi, observasi, angket, dan tes. Data yang diperoleh dianalisis secara deskriptif kualitatif-kuantitatif. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh hasil persentase kelayakan materi 90,62%, kelayakan penyajian 92,5%, kelayakan kebahasaan 100%, dan kelayakan kegrafikaan 86,36%. Semua kategori tersebut termasuk kategori berkualitas (sangat layak/baik). Perolehan hasil observasi terhadap aktivitas guru dan siswa berturut-turut adalah 89,2% dan 92,04%. Respon guru dan siswa terhadap buku ajar Bahasa Indonesia model CIRC adalah 87,5% dan 83,33%. Rata-rata hasil belajar siswa sebesar 82,63 yang sesuai dengan kriteria ketuntasan yaitu 75.Kata Kunci: Pengembangan Buku Ajar, Literasi Berbahasa, Model Pembelajaran CIRC.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

PD

Publisher

Subject

Education

Description

The Journal focus and scope: Research in the field of scientific concept of basic education includes mathematics, science, social studies, civics and Indonesian. ...