Jurnal Ekonomi KIAT
Vol. 26 No. 2 (2015): Desember 2015

Metoda Pengajaran Akuntansi Di Tingkat Pengantar Menggunakan Persamaan Dasar Akuntansi Berbasis Logika Matematika: (From Rule of Thumb Toward Algebraic Equations Rationality)

Emkhad Arif (Unknown)



Article Info

Publish Date
15 Dec 2015

Abstract

Pendahuluan Ilmu akuntansi bukanlah sebuah dogma, doktrin apalagi ilmu magic. Angka-angka di laporan keuangan bukanlah sebuah angka yang turun dari langit dan sulit untuk dinalar dan logikakan. Akuntansi juga bukanlah sebuah pelajaran cerdas-tangkas, dihafal dan kemudian dilupakan. Untuk bisa memahami akuntansi tanpa ada resistensi dari pembelajar akuntansi (accounting scholarship) dan nonakuntansi, maka pembelajaran akuntansi harus diberikan ruang untuk bebas berfikir, kritis, bernalar dan mengaplikasikan pengetahuan dalam berbagai konteks keuangan. Maka yang dibutuhkan untuk menimbulkan sikap tersebut adalah pola pembelajaran dengan menggunakan contructive view of learning, luaranya pada penekanan makna dan pemahaman, yang pada akhirnya mengendalikan pengetahuan yang didapatkan secara terstruktur untuk dapat menyelesaikan praktekpraktek akuntansi yang berkembang secara kontekstual. Selama ini konsep pembelajaran akuntansi di Indonesia lebih cenderung mengarah pada konsep pembelajaran reproductive view of learning (Byrne and Flood, 2004). Hal ini dikarenakan kuatnya hegemoni dunia barat dalam menanamkan dogmanya kepada pembelajar di dunia timur khususnya di Indonesia. Hal ini dapat dilihat dengan pemakaian standar yang digunakan di negara barat juga digunakan di negeri ini tanpa adanya proses penalaran dan daya kritis terhadap standar tersebut. Introduction Accounting science is not a dogma, a doctrine let alone magic. The numbers in the financial statements are not numbers that fell from the sky and are difficult to reason and logic. Accounting is also not an agile lesson, memorized and then forgotten. To be able to understand accounting without resistance from accounting and non-accounting students, accounting learning must be given space to think freely, critically, reason, and apply knowledge in various financial contexts. So what is needed to create this attitude is a pattern of learning using a constructive view of learning, the output of which is to emphasize meaning and understanding, which in turn controls the knowledge gained in a structured manner to be able to complete accounting practices that develop contextually. So far, the concept of accounting learning in Indonesia more likely to lead to the concept of reproductive view of learning (Byrne and Flood, 2004). This is due to the strong hegemony of the western world in instilling its dogma to learners in the eastern world, especially in Indonesia. This can be seen with the use of standards used in western countries are also used in this country without any reasoning process and critical power to these standards.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

kiat

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Economics, Econometrics & Finance Law, Crime, Criminology & Criminal Justice

Description

Journal Ekonomi KIAT is a scientific journal published by the Faculty of Economics and Business, Universitas Islam Riau. The purpose of Jurnal Ekonomi Kiat is to disseminate the results of research, study, and development in the fields of economics and finance, in particular in the fields of ...