JURNAL KOULUTUS
Vol. 4 No. 1 (2021): JURNAL KOULUTUS

PENGARUH KECERDASAN SPIRITUAL TERHADAP HASIL BELAJAR MATERI POKOK LARUTAN PENYANGGA DENGAN PENDEKATAN SCIENTIFIC

Deby C Porumau (Universitas Katolik Widya Mandira Kupang)
Vinsensia H. B. Hayon (Universitas Katolik Widya Mandira Kupang)
Theresia Wariani (Universitas Katolik Widya Mandira Kupang)



Article Info

Publish Date
25 Mar 2021

Abstract

ABSTRAK Pendekatan Scientific adalah proses pembelajaran yang dirancang sedemikian rupa agar siswa secara aktif mengkonstruksi konsep, hukum atau prinsip melalui tahapan-tahapan mengamati (untuk mengidentifikasi atau menemukan masalah), merumuskan masalah, mengajukan atau merumuskan hipotesis, mengumpulkan data dengan berbagai teknik, menganalisis data, menarik kesimpulan dan mengkomunikasikan konsep, hukum atau prinsip. Kecerdasan Spiritual merupakan kecerdasan untuk menghadapi dan memecahkan masalah persoalan makna dan nilai hidup, menempatkan perilaku dalam konteks makna secara lebih luas dan kaya. Dengan demikian dalam pembelajaran yang menggunakan pendekatan Scientific kecerdasan spiritual siswa diasah untuk dapat menghadaapi dan memecahkan permasalahan hidup yang lebih luas dan kompleks dengan menggunakan proses ilmiah yang baik dan benar. Masalah dalam penelitian ini adalah bagaimana pengaruh kecerdasan spiritual terhadap hasil belajar siswa dalam penerapan pendekatan Scientific pada materi pokok Larutan Buffer atau Penyanggasiswakelas XI IPA 2 SMAN 7 Kupang tahun ajaran 2016/2017. Dari analisis data dapat disimpulkan bahwa ada pengaruh kecerdasan spiritual terhadaphasil belajar siswa dengan menerapkan pendekatan saintifik pada materi pokok Larutan Penyangga siswa kelas XI IPA 2 SMA Negeri 7 Kupang tahun pelajaran 2016/2017 yang diperoleh dari persamaan garis regresi Yˆ = 41,67 + 0,523????1 Kata kunci: Kecerdasan Spiritual, Hasil Belajar, Pengaruh ABSTRACT The Scientific Approach is a learning process designed in such a way that students actively construct concepts, laws or principles through the stages of observing (to identify or find problems), formulate problems, propose or formulate hypotheses, collect data using various techniques, analyze data, draw conclusions and communicate a concept, law or principle. Spiritual intelligence is the intelligence to deal with and solve problems of meaning and value in life, placing behavior in a broader and richer context of meaning. Thus in learning that uses the scientific approach, students' spiritual intelligence is sharpened to be able to face and solve life problems that are broader and more complex by using a scientific process that is good and correct. The problem in this study is how the influence of spiritual intelligence on student learning outcomes in the application of the Scientific approach to the subject matter of Buffer Solution or Class XI IPA 2 Senior High School 7 Kupang in the academic year 2016/2017. From the data analysis it can be concluded that there is an effect of spiritual intelligence on student learning outcomes by applying a scientific approach to the subject matter of Buffer Solution for class XI IPA 2 students of SMA Negeri 7 Kupang academic year 2016/2017 which is obtained from the equation of the regression line 41.67 + 0.523X1 Keywords: Spiritual Intelligence, Learning Outcomes, Influence

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

koulutus

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics

Description

Jurnal of Koulutus is published twice a year (March and September), contains research or reviewing on Education and learning.The authors may discuss about the teaching culture, teaching method and others teaching matters in every education levels. Journal of Koulutus is managed by LPPM of University ...