Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan
Vol 6, No 2 (2021)

Penelitian dan Pengembangan E-Module Geometri Berdasarkan Fase Pembelajaran Geometri

Vina Muthmainna Rianto (Universitas Negeri Malang)
Punaji Setyosari (Universitas Negeri Malang)
Sulton Sulton (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
15 Jul 2021

Abstract

Abstrak: Pembelajaran geometri tidak terlepas dari fase pembelajaran geometri yang berlandaskan pada teori Van Hiele untuk meningkatkan level berfikir geometri pada siswa. E-module geometri yang disusun berdasarkan fase pembelajaran geometri berperan sebagai bahan ajar pada pembelajaran secara daring maupun luring. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan e-module geometri khususnya pada materi segiempat dengan model pengembangan ADDIE oleh Branch. Subjek penelitian menggunakan siswa kelas VII SMP di Malang sebanyak 18 orang. Hasil pengembangan telah divalidasi oleh beberapa ahli dengan kategori sangat valid. Sedangkan efektivitas dari e-module geometri ditentukan dengan melihat nilai g yang mencapai angka 0.3, yang menunjukkan bahwa e-module geometri cukup efektif pada peningkatan hasil belajar materi segiempat. Selain itu e-module dapat diimplementasikan pada proses pembelajaran baik di kelas maupun pembelajaran jarak jauh.Abstract: The concept of learning geometry is based on phases of learning geometry, by Van Hiele, which enhances about students’ levels of geometric thinking. Drafting geometry e-module based on phases of learning geometry becomes one of the teaching materials and has a role in online and offline learning. This study focuses on developing a geometry e-module, on quadrilaterals. The development model used ADDIE by Branch. The research is participated by 18 students of grade VII in secondary school on Malang. The product has been validated by experts, which were perfectly valid. Meanwhile, the effect of the e-module is determined by looking at the gain score, was 0.3, which indicates that geometry e-module is quite effective in enhancing learning outcomes of quadrilaterals and implemented in classroom or distance learning.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

EDCOMTECH

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Social Sciences

Description

Edcomtech is a journal in the field of educational technology which contains conceptual studies and empirical findings in scientific disciplines of educational technology theories and practices. The covered topics are involved the foundation and philosophy of educational technology, design and ...