Jurnal Psikologi Malahayati
Vol 3, No 2 (2021): Jurnal Psikologi Malahayati

HUBUNGAN TINGKAT KECEMASAN DAN DISMENORE DENGAN KONSENTRASI BELAJAR MAHASISWA

Dita Permata Dewi (Universitas Malahayati)
Vira Sandayanti (Universitas Malahayati)
Nopi Sani (Universitas Malahayati)



Article Info

Publish Date
09 Sep 2021

Abstract

Students need learning concentration as an effort to focus their thoughts on the object being studied. The level of student concentration is influenced by internal and external factors. This study aims to determine the relationship between the level of anxiety and dysmenorrhea on learning concentration in students. This research is an analytical study with a cross sectional design. The research sample was calculated by the Slovin formula and obtained a sample of 145 female students of the Faculty of General Medicine, Malahayati University class of 2017. Retrieval of data using a scale of anxiety level, dysmenorrhea scale and learning concentration scale. Data were analyzed using Rank Spearman's. The results showed that there was a negatif significant relationship between the level of anxiety and dysminorrhea with learning concentration among female students of the general medical faculty of Malahayati University. From the results of the research, students are expected to minimize menstrual pain (dysmenorrhea) by taking drugs and it is also hoped that they can control anxiety by planning what will be done so that learning concentration is not disturbed. Keywords: Anxiety Level, Concentration In Learning, Dysminorrhea.  Mahasiswa membutuhkan konsentrasi belajar sebagai usaha memusatkan pikiran terhadap objek yang sedang dipelajari. Tinggi rendahnya konsentrasi mahasiswa dipengaruhi oleh faktor internal dan eksternal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara tingkat kecemasan dan dismenore terhadap konsentrasi belajar pada mahasiswa. Penelitian ini merupakan penelitian analitik dengan desain cross sectional. Sampel penelitian dihitung menggunakan rumus slovin dan didapatkan sampel dengan jumlah 145 mahasiswi Fakultas Kedokteran Umum Universitas Malahayati angkatan 2017. Pengambilan data menggunakan skala tingkat kecemasan, skala dismenore dan skala konsentrasi belajar. Data dianalisis menggunakan Rank Spearman’s. Hasil penelitian menunjukkan adanya hubungan yang signifikan dengan arah negatif antara tingkat kecemasan dan disminore dengan konsentrasi belajar pada mahasiswi fakultas kedokteran umum universitas malahayati. Dari hasil penelitian mahasiswa diharapkan  dapat meminimalisir nyeri haid (dismenore) dengan cara mengonsumsi obat-obatan dan juga diharapkan dapat mengontrol kecemasan dengan cara membuat perencanaan terhadap hal yang akan dilakukan agar konsentrasi belajar tidak terganggu. Kata Kunci: Dismenore, Konsentrasi Dalam Belajar, Tingkat Kecemasan.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

PSIKOLOGI

Publisher

Subject

Humanities Education Public Health Social Sciences

Description

JPM provides a platform to publish scientific articles about psychology, especially public mental health. It also seeks to advance the quality of research by introducing or elaborating new methods in psychology. This journal contains a script on Mental Health that includes: Fundamentals of ...