Education and Human Development Journal
Vol 6 No 2 (2021): Education and Human Development Journal

THE ENCHANTMENT OF TIKTOK AS GEN Z CREATIVITY PLACE IN SMA NEGERI 2 SURABAYA’S BATIK MOTIFS ONLINE EXHIBITION

Wiratmoko, Condro (Unknown)
Sampurno, Muchammad Bayu Tejo (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Sep 2021

Abstract

Abstract: This study tries to identify the creative stages of SMA Negeri 2 Surabaya students in the creative process of making batik motifs. The creative process starts from manual and digital design, exploring features and how they manage TikTok content as a form of their online exhibition. Furthermore, this study also explores the technology of enchantment in the use of TikTok in an online batik motif exhibition conducted by students of SMA Negeri 2 Surabaya. This study used a qualitative method with a virtual ethnography approach through TikTok and participatory in SMA Negeri 2 Surabaya. The research is focused on April and May 2021, where the online exhibition is held. The results showed that using IoT and digital technology enabled students to transform from negative to positive on TikTok social media. TikTok is used as a space for students' creativity in doing critical thinking on segmentation, social media management, and how they display their work. In addition, the features in TikTok are natural necessities that make students more comfortable learning because they accommodate the needs of students as Gen Z, who do have intimacy with IoT and digital technology.   Keywords: enchantment of TikTok; Gen Z creativity place; SMA Negeri 2 Surabaya; batik motifs online exhibition     Abstrak: Penelitian ini mencoba mengidentifikasi tahapan kreatif siswa SMA Negeri 2 Surabaya dalam proses kreatif pembuatan motif batik. Proses kreatif dimulai dari membuat desain manual dan digital, mengeksplorasi fitur dan bagaimana siswa mengelola konten TikTok sebagai bentuk pameran online. Selain itu, penelitian ini juga mengeksplorasi pesona teknologi melalui penggunaan TikTok dalam pameran motif batik online yang dilakukan oleh siswa SMA Negeri 2 Surabaya. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan etnografi virtual melalui TikTok dan partisipatif di SMA Negeri 2 Surabaya. Penelitian ini difokuskan pada bulan April dan Mei 2021, waktu diadakannya pameran online. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan IoT dan teknologi digital memungkinkan siswa untuk bertransformasi dari anggapan negatif menjadi positif dengan media sosial TikTok. TikTok digunakan sebagai wadah kreativitas siswa dalam melakukan pemikiran kritis tentang segmentasi, pengelolaan media sosial, dan bagaimana mereka menampilkan karyanya. Selain itu, fitur-fitur TikTok merupakan kebutuhan alami yang membuat siswa lebih nyaman belajar karena mengakomodir kebutuhan siswa sebagai Generasi Z yang memang memiliki keakraban dengan IoT dan teknologi digital.   Kata kunci: Pesona TikTok; tempat kreativitas Generasi Z; SMA Negeri 2 Surabaya; Pameran online motif batik

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

EHDJ

Publisher

Subject

Humanities Education Environmental Science Social Sciences Other

Description

Educatioan and Human Development Journal (EHDJ) Published by the Teaching and Education Faculty (FKIP). Published since April 7, 2017 with two versions, namely the printed version of ISSN: 2541-0156 and online e-SSN: 2559-0292. Rear-published twice every April and September. Committed to improving ...