JURNAL MATHEMATIC PAEDAGOGIC
Vol 6, No 1 (2021): September 2021

Meningkatkan Hasil Belaar Siswa Melalui Model Pembelajaran Resitasi

Elsida Aritonang (Universitas Efarina)



Article Info

Publish Date
28 Sep 2021

Abstract

AbstractThis research used classroom action research. Aims to improve student learning outcomes through the Recitation Learning Method. The location of this research is in SMA Negeri 2 Pematangsiantar. The address is Jl. Patuan Anggi No.08 Pematangsiantar. The time of the study was carried out from January to February 2019. The subjects of this study were students of class XI PIS 1 SMA Negeri 2 Pematangsiantar with a total of 45 students. Which consists of 24 men and 21 women. The results of the research in the first cycle, from 45 students who were the subjects in this study, it turned out that there were 33 students (73.33%) who had learning mastery, while 12 students (26.67%) still did not have learning mastery. The average grade obtained in the first cycle is 73.3. The results of the research in the second cycle, from 45 students there are 42 students (93.33%) who have achieved mastery learning. The average value obtained is 87.3. And based on that, it can be concluded that there is an increase in this learning outcomes through the recitation learning method in mathematics in class XI PIS I SMA Negeri 2 Pematangsiantar Keywords: invers function;  recitation  AbstrakPenelitian ini adalah penelitian tindakan kelas. Bertujuan untuk memperbaiki proses pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar siswa melalui metode pembelajaran Resitasi. Lokasi penelitian ini dilaksanakan di SMA Negeri 2 Pematangsiantar  beralamatkan di Jl. Patuan Anggi No.08 Pematangsiantar. Waktu penelitian dilaksanakan pada bulan Januari sampai Pebruari 2019. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI PIS 1 SMA Negeri 2 Pematangsiantar dengan jumlah siswa 45 orang. Yang terdiri dari 24 laki-laki dan 21 perempuan. Hasi penelitian pada siklus I, dari 45 orang siswa yang menjadi subjek dalam penelitian ini, ternyata telah ada 33 orang siswa (73,33%) yang memiliki ketuntasan belajar, sedangkan 12 orang siswa (26,67%) masih belum memiliki  ketuntasan belajar. Nilai rata-rata kelas yang diperoleh pada siklus I ini mencapai 73,3. Hasil penelitian pada siklus II, dari 45 siswa terdapat 42 siswa (93,33%) yang telah mencapai ketuntasan belajar. Nilai rata-rata yang diperoleh adalah 87,3. Ditarik kesimpulan bahwa Terdapat Peningkatan hasil Belajar Siswa Melalui Metode Pembelajaran Resitasi Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas XI PIS I SMA Negeri 2 Pematangsiantar.  Kata kunci: fungsi invers; resitasi  

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jmp

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Journal of Mathematics Paedagogic (JMP) contains about the research result and the study result in the field of matehematics education, pure mathematics, and applied mathematics. This journal has been published since september 2010, but it repackaged the volume in ...