Edu Geography
Vol 9 No 3 (2021): Vol 9 No 3 (2021)

Pengaruh Pengetahuan dan Kendala terhadap Keterampilan dalam Pembuatan Media Pembelajaran Geografi Visualisasi Informasi Geospasial Pada Mahasiswa Pendidikan Geografi Universitas Negeri Semarang

Purnomo, Eko (Unknown)
Juhadi, Juhadi (Unknown)
Hardati, Puji (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Sep 2021

Abstract

This study analyzed the level of knowledge and constraints on skills in making geography learning media, visualizing geospatial information for Geography Education Students, Semarang State University. The research sample consisted of 80 students at the Semarang State University geography education students who were selected using a saturated sample technique (census). The data analysis used in this study consisted of percentage descriptive analysis techniques and multiple linear regression techniques. The results showed that students of Geography Education at Semarang State University had a high level of knowledge and constraints in the medium category, as well as a high level of Geospatial Information Visualization Skills. This study shows that the influence of knowledge and constraints on the skills of visualization of geospatial information is partially at 50.9% or in the medium category with 49.1% influence from outside the research variables. For that, geospatial information visualization knowledge and skills must be implemented continuously and comprehensively by involving the roles of all parties, including students, departments and universities. UNNES and geography departments can provide access to software and computers, not only outside the practicum and also encourage the use of open source software as alternative software. Penelitian ini menganalisis tingkat pengetahuan dan kendala terhadap keterampilan dalam pembuatan media pembelajaran geografi visualisasi informasi geospasial pada Mahasiswa Pendidikan Geografi Universitas Negeri Semarang. Sampel penelitian terdiri atas 80 mahasiswa pada mahasiswa pendidikan geografi Universitas Negeri Semarang yang dipilih dengan teknik sampel jenuh (sensus). Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini terdiri atas teknik analisis deskriptif persentase dan teknik regresi linier berganda. Hasil penelitian menujukkan bahwa mahasiswa Pendidikan Geografi Universitas Negeri Semarang memiliki tingkat pengetahuan pada kategori tinggi dan kendala pada kategori sedang, serta tingkat keterampilan visualisasi informasi geospasial pada kategori tinggi. Penelitian ini menunjukkan bahwa pengaruh pengetahuan dan kendala terhadap keterampilan visualisasi informasi geospasial secara parsial berada pada angka 50,9% atau berada pada kategori sedang dengan 49,1% pengaruh dari luar variabel penelitian.Pengetahuan dan keterampilan visualisai informasi geospasial harus diimplementasikan secara kontinyu dan komprehensif dengan melibatkan peran semua pihak baik, mahasiswa, jurusan dan pihak universitas. Pihak UNNES dan jurusan geografi dapat menyediakan akses perangkat lunak dan komputer tidak hanya diluar praktikum serta mendorong pemanfaatan software opensourcesebagai software alternatif

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

edugeo

Publisher

Subject

Earth & Planetary Sciences Education

Description

Edu Geography [p-ISSN 2252-6684|e-ISSN 2549-0346|DOI 10.15294.edugeo] publishes original research and conceptual analysis of geography education. Edu Geography provides a forum for educators and scholars to present innovative teaching strategies and essential content for elementary and secondary ...