JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia)
Vol 8, No 2 (2021): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia)

Implementasi budaya Tepo Seliro sebagai wujud pembinaan karakter peserta didik Generasi Alpha dalam pembelajaran IPS

Nur Indra Intania (Universitas Negeri Yogyakarta)
Setiani Nur Fadilah (Universitas Negeri Yogyakarta)
Alvin Sadewa (Universitas Negeri Yogyakarta)
Tia Nur Khafifah (Universitas Negeri Yogyakarta)
Ersa Melati (Universitas Negeri Yogyakarta)
Erna Yulianti (Universitas Negeri Yogyakarta)
Alan Sahara (Universitas Negeri Yogyakarta)
Primanisa Inayati Azizah (Universitas Negeri Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
30 Sep 2021

Abstract

Tantangan pendidikan pada saat ini dan masa yang akan datang adalah upaya mempertahankan karakter generasi penerus bangsa yang digunakan sebagai pedoman, acuan dan tameng untuk mengantisipasi segala bentuk dampak negatif yang ditimbulkan dari perubahan zaman. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana implementasi budaya Tepo Seliro sebagai wujud pembinaan karakter peserta didik generasi Alpa dalam pembelajaran IPS.  Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah studi kepustakaan. Terdapat beberapa rekomendasi mengimplementasikan budaya Tepo Seliro di sekolah untuk pembinaan karakter peserta didik generasi Alpha dalam pembelajaran IPS, diantaranya melakukan interaksi yang harmonis serta mengajarkan sikap persaudaraan dalam pembelajaran. Perilaku Tepo Seliro menanamkan sikap dan nilai luhur yang mampu membina karakter sosial peserta didik melalui kegiatan pembelajaran.Implementation of the Tepo Seliro culture as a form of character building for Generation Alpha students in social studies learningThe Challenge of education at this time and in the future is an effort to maintain the character of the nation's next generation which is used as a guide, reference and shield to anticipate all forms of negative impacts caused by changing times. This study aims to determine how the implementation of the Tepo Seliro culture as a form of character building for the Alpha generation of students in social studies learning. The method used in this research is literature study. There are several recommendations for implementing the Tepo Seliro culture in schools for character building for Alpha generation students in social studies learning, including carrying out harmonious interactions and teaching brotherhood in learning. Tepo Seliro's behavior instills noble attitudes and values that are able to foster the social character of students through learning activities.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jipsindo

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

JIPSINDO, an academic journal that centered in social studies i.e social education (curriculum, teaching, instructional media, and evaluation), moral education, and multicultural education. We are interested in scholarship that crosses disciplinary lines and speaks to readers from a range of ...