Edu Geography
Vol 9 No 2 (2021): Vol 9 No 2 (2021)

Perbedaan Hasil Belajar Menggunakan Media Quizlet dengan Powerpoint Pada Materi Pokok Atmosfer Kelas X SMA N 16 Semarang

Nurrochmah, Arum Indah (Unknown)
Benardi, Andi Irwan (Unknown)



Article Info

Publish Date
02 Aug 2021

Abstract

The purpose of this research is to find out the learning outcomes of students using quizlet media, to know the learning outcomes of students using powerpoint media, and to analyze differences in student learning outcomes in learning activities using quizlet media with powerpoint media on the subject matter of the atmosphere of class X SMA N 16. Semarang. The research method used in this research is the experimental method. The population in this study were students of class X IPS 1 to 3 at SMA N 16 Semarang. Purposive sampling technique was used to determine the sample. The variables used in this study were learning using quizlet media and student learning outcomes. The data collection techniques used were test instruments, observation, questionnaires, interviews, and documentation. The data analysis used is descriptive percentage and t-test because the initial data requirements meet the normal distribution and homogeneity. The results showed that the average post-test data value for the experimental class using live quizlet media was 76.81 and the post-test average value for the control class using powerpoint media was 72.50. So it can be concluded that there are differences in student learning outcomes after treatment between the experimental class (using quizlet media) and the control class (using powerpoint media) on the atmosphere subject of SMA N 16 Semarang. Tujuan dalam penelitian ini yaitu untuk mengetahui hasil belajar peserta didik menggunakan media quizlet, mengetahui hasil belajar peserta didik menggunakan media powerpoint, serta untuk menganalisis perbedaan hasil belajar peserta didik pada kegiatan pembelajaran menggunakan media quizlet dengan media powerpoint pada materi pokok atmosfer kelas X SMA N 16 Semarang. Metode penelitian yang digunakan pada penelitian ini yaitu metode eksperimen. Populasi pada penelitian ini adalah siswa kelas X IPS 1 sampai X IPS 3 di SMA N 16 Semarang. Dalam menentukan sampel digunakan teknik purposive sampling. Variabel yang digunakan dalam penelitian ini yaitu pembelajaran yang menggunakan media quizlet dan hasil belajar peserta didik. Teknik pengumpulan data yang dilakukan mengunakan instrumen tes, observasi, kuesioner, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data yang digunakan yaitu deskriptif persentase dan uji t-test dikarenakan persyaratan data awal memenuhI syarat yaitu berdistribusi normal dan homogen. Hasil penelitian menunjukkan rata-rata nilai data post-test kelas eksperimen menggunakan media quizlet live yaitu 76,81 dan rata-rata post-test kelas kontrol menggunakan media powerpoint yaitu 72,50. Maka dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar peserta didik setelah diberikan perlakuan antara kelas eksperimen (menggunakan media quizlet) dengan kelas kontrol (menggunakan media powerpoint) pada materi pokok atmosfer SMA N 16 Semarang.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

edugeo

Publisher

Subject

Earth & Planetary Sciences Education

Description

Edu Geography [p-ISSN 2252-6684|e-ISSN 2549-0346|DOI 10.15294.edugeo] publishes original research and conceptual analysis of geography education. Edu Geography provides a forum for educators and scholars to present innovative teaching strategies and essential content for elementary and secondary ...