JSSM
Vol. 1 No. 1 (2020): Oktober 2020

Peran Social Media Marketing pada Minat Berkunjung Followers Instagram Kafe Warung Butut Purwakarta Jawa Barat

Dian Ikha Pramayanti (Perbankan Syariah, Sekolah Tinggi Agama Islam Al Muhajirin Purwakarta)



Article Info

Publish Date
26 Aug 2021

Abstract

The objective of this research is to find out a relationship between social media marketing and interest in visiting, and to find out which one dominates the most. This research is using four independent dimension, that is context, communication, collaboration and connection, and using four dependent dimension, that is awareness, interest, desire, and action. After to review literature, this data in the research is collected through questionnaires via GoogleForm on 95 respondents. The sampling technique is used systematic random sampling. The technique of data analysis method is quantitative analysis validity test, reliability, correlation, and correlation coefficient. According to data analysis, the result of this research ofindicators on this research were valid and reliable, 0.97 for (x) variable and 0.93 for (y) variable. The most dominant value in the dimensios of social media marketing were context dimension 46% or 44 respondents were strongly agree. On dimensions of interest visited awareness dimension 46% or 43 respondents were strongly agree. In r count on correlation test was 0,43, there has a context between social media marketing and visit interest and has a strong correlation. On the correlation coefficient was 18% and that meaned social media marketing has a connection to interest visit 18%. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara social media marketing dan) minat berkunjung. Selain itu penelitian ini juga bertujuan untuk mengetahui dimensi social media marketing dan dimensi minat berkunjung mana yang paling dominan, dan dampak dari keduanya. Penelitian ini menggunakan empat dimensi independen yakni context, communication, collaboration, dan connection, serta empat dimensi dependen yakni awareness, interest, desire dan action. Setelah dilakukan tinjauan pustaka maupun lapangan dan penyusunan hipotesis, data dalam penelitian ini dikumpulkan melalui penyebaran kuesioner secara online melalui GoogleForm kepada 95 responden yang merupakan followers dari Instagram Kafe Warung Butut. Teknik pengambilan sample yang digunakan adalah systematic random sampling. Metode analisis data yang dilakukan adalah analisis kuantitatif yaitu uji validitas, realibilitas, korelasi, dan koefisien korelasi. Berdasarkan analisis data, hasil penelitian menunjukkan bahwa indikator-indikator pada penelitian ini bersifat valid dan reliable dengan masing-masing nilai realibilitas untuk variable x sebesar 0,97 dan variable y 0,93. Nilai yang paling dominan pada dimensi social media marketing adalah dimensi context dengan 46% atau 44 responden sangat setuju. Adapun untuk indikator minat berkunjung, dimensi yang memiliki nilai paling dominan adalah dimensi awareness yakni sebesar 46% atau 43 responden sangat setuju. Nilai r hitung pada uji korelasi adalah sebesar 0,43 yang menyatakan bahwa hubungan antara social media marketing dengan minat berkunjung followers adalah memiliki keeratan korelasi kuat. Adapun koefisien korelasi memiliki nilai 18%, yang artinya social media marketing memengaruhi minat berkunjung followers sebesar 18%.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jssm

Publisher

Subject

Humanities Decision Sciences, Operations Research & Management Economics, Econometrics & Finance Education Social Sciences

Description

Journal Social of Sustainability Management received manuscripts which contains scientific on the results of critical thinking or research in various topics include of management, economic humaniora, and social ...