cover
Contact Name
Wardi
Contact Email
wardi050693@gmail.com
Phone
+6282137475060
Journal Mail Official
wardi050693@gmail.com
Editorial Address
Email Jurnal : journaljssm@gmail.com Meida Rachmawati Nusantara Training and Research Jl. Langenrejo No. 291, Gendongan, Salatiga Phone: 081392693969 Email: meida@nusantaratr.com
Location
Kota salatiga,
Jawa tengah
INDONESIA
JSSM
ISSN : -     EISSN : 2746914X     DOI : -
Journal Social of Sustainability Management received manuscripts which contains scientific on the results of critical thinking or research in various topics include of management, economic humaniora, and social science.
Articles 30 Documents
Peran Social Media Marketing pada Minat Berkunjung Followers Instagram Kafe Warung Butut Purwakarta Jawa Barat Dian Ikha Pramayanti
Journal of Social Sustainability Management Vol. 1 No. 1 (2020): Oktober 2020
Publisher : Journal of Social Sustainability Management

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (561.817 KB)

Abstract

The objective of this research is to find out a relationship between social media marketing and interest in visiting, and to find out which one dominates the most. This research is using four independent dimension, that is context, communication, collaboration and connection, and using four dependent dimension, that is awareness, interest, desire, and action. After to review literature, this data in the research is collected through questionnaires via GoogleForm on 95 respondents. The sampling technique is used systematic random sampling. The technique of data analysis method is quantitative analysis validity test, reliability, correlation, and correlation coefficient. According to data analysis, the result of this research ofindicators on this research were valid and reliable, 0.97 for (x) variable and 0.93 for (y) variable. The most dominant value in the dimensios of social media marketing were context dimension 46% or 44 respondents were strongly agree. On dimensions of interest visited awareness dimension 46% or 43 respondents were strongly agree. In r count on correlation test was 0,43, there has a context between social media marketing and visit interest and has a strong correlation. On the correlation coefficient was 18% and that meaned social media marketing has a connection to interest visit 18%. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara social media marketing dan) minat berkunjung. Selain itu penelitian ini juga bertujuan untuk mengetahui dimensi social media marketing dan dimensi minat berkunjung mana yang paling dominan, dan dampak dari keduanya. Penelitian ini menggunakan empat dimensi independen yakni context, communication, collaboration, dan connection, serta empat dimensi dependen yakni awareness, interest, desire dan action. Setelah dilakukan tinjauan pustaka maupun lapangan dan penyusunan hipotesis, data dalam penelitian ini dikumpulkan melalui penyebaran kuesioner secara online melalui GoogleForm kepada 95 responden yang merupakan followers dari Instagram Kafe Warung Butut. Teknik pengambilan sample yang digunakan adalah systematic random sampling. Metode analisis data yang dilakukan adalah analisis kuantitatif yaitu uji validitas, realibilitas, korelasi, dan koefisien korelasi. Berdasarkan analisis data, hasil penelitian menunjukkan bahwa indikator-indikator pada penelitian ini bersifat valid dan reliable dengan masing-masing nilai realibilitas untuk variable x sebesar 0,97 dan variable y 0,93. Nilai yang paling dominan pada dimensi social media marketing adalah dimensi context dengan 46% atau 44 responden sangat setuju. Adapun untuk indikator minat berkunjung, dimensi yang memiliki nilai paling dominan adalah dimensi awareness yakni sebesar 46% atau 43 responden sangat setuju. Nilai r hitung pada uji korelasi adalah sebesar 0,43 yang menyatakan bahwa hubungan antara social media marketing dengan minat berkunjung followers adalah memiliki keeratan korelasi kuat. Adapun koefisien korelasi memiliki nilai 18%, yang artinya social media marketing memengaruhi minat berkunjung followers sebesar 18%.
ANALISIS KUALITAS SUMBER DAYA APARATUR PADA BADAN KEPEGAWAIAN DAN PENGAMBANGAN SUMBER DAYA MANUSIA DAERAH KABUPATEN MOROWALI Adi Siswanto
Journal of Social Sustainability Management Vol. 1 No. 1 (2020): Oktober 2020
Publisher : Journal of Social Sustainability Management

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (269.08 KB)

Abstract

Issues to be discussed in this study is How the Resource Quality Apparatus In Education and Training Employment Agency Morowali District. The method used in this research is using qualitative research methods.. Data processing procedures in this study using primary data processing derived from interviews and secondary data processing through theoretical analysis sourced from books, reports, photos, data and observations. The results showed Apparatus Quality Resources still needs to be improved. Knowledge (knowledge) employees still need to be improved due to the lack of formal education possessed employees, there are employees who do not understand to vision and mission of the organization, and employees who do not understand about the duties and functions of each. Skills (skill) employees still need to be improved. Lack of training employees to follow good leadership training and technical training resulting in functional skills possessed by employees in work duties and functions still need to be improved, other than that there are employees who have structural positions but have not followed the leadership training. Ability (Ability) employees from the aspects of employee discipline still needs to be improved because it is still often in employee who is absent without explanation, other than that there are employees who leave the office during working hours so as not maximum personnel administration services. On aspects of employee loyalty has been very good, but aspects of cooperation between employees still need to be improved. Cooperation among leaders is needed, so do not inflict ambigu for employees. Permasalahan yang akan dibahas dalam penelitian ini adalah Bagaimanakah Kualitas Sumber Daya Aparatur Pada Badan Kepegawaian dan Pengambangan Sumber Daya Manusia Daerah Kabupaten Morowali. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah menggunakan metode penelitian kualitatif. Prosedur pengolahan data dalam penelitian ini menggunakan pengolahan data primer yang bersumber dari wawancara dan pengolahan data sekunder melalui analisis teoritis yang bersumber dari buku, laporan, foto, data dan hasil observasi. Hasil penelitian menunjukkan Kualitas Sumber Daya Aparatur masih perlu untuk ditingkatkan. Pengetahuan (knowledge) pegawai masih perlu untuk ditingkatkan dikarenakan minimnya pendidikan formal yang dimiliki oleh pengawai, masih terdapat pegawai yang belum memahami dan menerapkan visi misi organisasi, dan pegawai yang belum memahami tentang tugas pokok dan fungsi masing-masing. Keterampilan (skill) pegawai masih perlu untuk ditingkatkan. Kurangnya pegawai yang mengikuti diklat baik diklat kepemimpinan maupun diklat teknis fungsional mengakibatkan keterampilan yang dimiliki oleh para pegawai dalam mengerjakan tugas pokok dan fungsinya masih perlu untuk ditingkatkan, selain itu masih terdapat pegawai yang telah menduduki jabatan struktural tapi belum mengikuti diklat kepemimpinan. Kemampuan (Ability) pegawai dilihat dari aspek kedisiplinan pegawai masih perlu untuk ditingkatkan hal tersebut dikarenakan masih seringnya terdapt pegawai yang tidak hadir tanpa keterangan, selain itu masih terdapat pegawai yang meninggalkan kantor pada saat jam kerja sehingga tidak maksimalnya pelayanan administrasi kepegawaian. Pada aspek loyalitas pegawai sudah sangat baik namun aspek kerja sama antara pegawai masih perlu untuk ditingkatkan. Kerjasama antara para pimpinan sangat diperlukan agar tidak menimbulkan kebingunagan bagi para bawahannya.
PERAN CUSTOMER FAMILIARITY PADA PRODUCT QUALITY, RETAIL SERVICES QUALITY DAN PRECIVED VALUE DALAM REPURCHASE INTENTION M Trihudiyatmanto; Ndan Riono
Journal of Social Sustainability Management Vol. 1 No. 1 (2020): Oktober 2020
Publisher : Journal of Social Sustainability Management

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (475.203 KB)

Abstract

One of the theories about repurchase itention is customer behavior where customers respond positively to the quality of service of a company and intend to re-visit or consume the company's products again (Cronin, et al. 1992). This study examines antecedents of repurchase itention by using product quality, retail service quality and precived value as antecedents with the role of customer familiarity as an intervening variable. Questionnaires were distributed to 100 Ananda Store consumers who were sampled in Garung District, Wonosobo Regency. Regression analysis is used to test the relationship between variables. The results showed that all independent variables tested in this study had a significant effect on repurchase itention. And the customer familiarity variable is a variable that mediates all product quality, retail service quality and precived value variables to repurchase intention. Teori tentang repurchase itention salah satunya adalah perilaku pelanggan dimana pelanggan merespons positif terhadap kulitas pelayanan suatu perusahaan dan berniat melakukan kunjungan kembali atau mengkonsumsi kembali produk perusahaan tersebut (Cronin, dkk. 1992). Penelitian ini menguji anteseden repurchase itention dengan menggunakan product quality, retail services quality dan precived value sebagai anteseden dengan peran customer familiarity sebagai variabel intervening. Kuesioner dibagikan kepada 100 konsemuen Ananda Store yang menjadi sampel di Kecamatan Garung, Kabupaten Wonosobo. Analisis regresi digunakan untuk menguji hubungan antar variabel. Hasil menunjukkan bahwa semua variabel bebas yang diujikan dalam penelitian ini berpengaruh signifikan terhadap repurchase itention. Dan variabel customer familiarity merupakan variabel yang memediasi semua variabel product quality, retail services quality dan precived value terhadap repurchase intention.
PENGARUH KOMPENSASI , MOTIVASI KERJA DAN KOMPETENSI TERHADAP KINERJA PEGAWAI (Studi Pada Dinas Pariwisata Provinsi Sulawesi Selatan) Farid Wadji
Journal of Social Sustainability Management Vol. 1 No. 1 (2020): Oktober 2020
Publisher : Journal of Social Sustainability Management

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (329.403 KB)

Abstract

The purpose of this study was to analyze the effect of compensation, work motivation and competence on employee performance in the Tourism Office of West Sulawesi Province. The number of employees at the Department of Tourism of West Sulawesi Province, as many as 41 people, the sample in this study was the entire population of 41 respondents. The analysis technique used in this research is descriptive analysis and multiple linear regression analysis. Data collection is done by conducting interviews and interventions to sub-sections in order to obtain primary and secondary data, to employees who are sampled in this study. The results of this study indicate that partially the compensation, work motivation and competence variables on employee performance in the Tourism Office of West Sulawesi, while the work motivation variable is the most dominant variable affecting the performance of employees at the West Sulawesi Tourism Office. Tujuan penelitian ini adalah, untuk menganalisis pengaruh kompensasi, motivasi kerja dan kompetensi terhadap kinerja pegawai pada Dinas Pariwisata Provinsi Sulawesi Barat. Jumlah pegawai pada Dinas Pariwisata Provinsi Sulawesi Barat , sebanyak 41 orang , sampel dalam penelitian ini adalah keseluruhan populasi yaitu 41 responden . teknik analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis deskriptif dan analisis regresi linear berganda . pengumpulan data dilakukan dengan melakukan wawancara dan intervensi ke sub bagian dalam rangka mendapatkan data primer maupun sekunder, kepada pegawai yang dijadikan sampel dalam penelitian ini. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa secara parsial variable kompensasi, motivasi kerja dan kompetensi terhadap kinerja pegawai pada Dinas Pariwisata Sulawesi Barat, sedangkan variable motivasi kerja merupakan variable paling dominan mempengaruhi kinerja pegawai pada Dinas Pariwisata Sulawesi Barat.
Manajemen Pengelolaan Kelas Daring Pada Masa Pandemi Dwi Novita Sari; Wardi
Journal of Social Sustainability Management Vol. 1 No. 1 (2020): Oktober 2020
Publisher : Journal of Social Sustainability Management

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (376.786 KB)

Abstract

The Covid-19 pandemic has prompted various changes that have forced many people from various statuses and professions to adapt. The realm ofeducation has also undergone many adjustments, starting from the learning process carried out in a distance, especially for areas outside the green zone. Schools unpreparedness to implement distance schools through the online system raises many obstacles. One of them is because the teachers themselves are still unfamiliar with the use of tools in online learning systems. Giving material in written or video form requires students to learn more independently. This is certainly not easy for students. Often they get bored and this affects their interest in learning. It takes online classroom management that is more than just giving attached assignments or videos. This study provides an overview of how good classroom management is to support the implementation of online teaching and learning activities. By using the descriptive analytical research method, it was found that online learning media act as a learning class. Teachers need to master online learning media to create creative learning in school from home activities. In the end, it was found that classroom management during the pandemic was more focused on non-physical matters, including: Interaction of students both with teachers and between students, learning environment, emotional and intellectual side. With this research, it is hoped that educators can consider various things in arranging online learning activities. Pandemi covid-19 mendorong terjadinya berbagai perubahan yang memaksa banyak kalangan dari berbagai status dan profesi harus beradaptasi. Ranah pendidikanpun mengalami banyak penyesuaian, mulai dari proses pembelajaran yang dilakukan jarak jauh, terutama untuk wilayah diluar zona hijau. Ketidaksiapan sekolah untuk melaksanakan sekolah jarak jauh lewat system daring memunculkan banyak kendala. Salah satu diantaranya disebabkan karena pihak guru sendiri masih awam mengenai penggunaan tools dalam system pembelajaran daring. Pemberian materi dalam bentuk tertulis maupun video, menuntut siswa untuk belajar lebih mandiri. Hal ini tentu tidak mudah bagi siswa. Tak jarang mereka bosan dan hal ini mempengaruhi minat belajarnya. Dibutuhkan pengelolaan kelas daring yang lebih dari sekedar pemberian tugas terlampir ataupun video. Penelitian ini memberikan gambaran bagaimana pengelolaan kelas yang baik untuk mendukung pelaksanaan kegiatan belajar mengajar via daring. Dengan menggunakan metode penelitian deskriptif analitif, didapati bahwa media pembelajaran daring berperan sebagai kelas belajar. Guru perlu menguasai media belajar daring untuk menciptakan pembelajaran yang kreatif dalam kegiatan school from home. Pada akhirnya didapati pengelolaan kelas dimasa pandemic lebih memfokuskan hal-hal yang bersifat nonfisik, meliputi: Interaksi peserta didik baik degan guru maupun antar siswa, lingkungan belajar, sisi emosional dan intelektual. Dengan adanya penelitian ini diharapkan para pendidik dapat mempertimbangkan berbagai hal dalam menyusun kegiatan pembelajaran via daring.
THE EFFECT OF TRAINING, MOTIVATION AND KNOWLEDGE OF ENTREPRENEURSHIP ON THE PERFORMANCE OF BROWN MEDIUM ENTERPRISES IN PACKAGING IN MAKASSAR CITY Hasanuddin Djumakking
Journal of Social Sustainability Management Vol. 1 No. 2 (2021): April 2021
Publisher : Journal of Social Sustainability Management

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (189.994 KB)

Abstract

This research is based on seeing the condition of Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) in the city of Makassar which is less advanced than other areas in Indonesia. The knowledge of UKM players about the importance of Entrepreneurship Training, Motivation and Knowledge needs to be improved considering that Small Businesses are the backbone of a country's economy. The research aims to determine and analyze: 1) the effect of training, motivation, and entrepreneurial knowledge individually (partially) on the performance of small and medium-sized chocolate packaging entrepreneurs in Makassar City, 2) the effect of training, motivation, and entrepreneurial knowledge together ( simultaneously) on the performance of packaged chocolate small and medium entrepreneurs in Makassar City, and 3) the most dominant variable influencing the performance of packaged chocolate small and medium entrepreneurs in Makassar City. This research approach uses survey research that takes a sample from one population and uses a questionnaire as the main data collection tool. The research was carried out on packaged chocolate SMEs in Makassar City. When the research was conducted from December 2015 to February 2016. The population used in this study were all chocolate packaged SME entrepreneurs in Makassar City totaling 20 people. The sample selection in this study was carried out using a saturated sampling method (census), in which all populations were sampled, as many as 20 SME entrepreneurs of chocolate packaging in Makassar City. Quantitative data analysis techniques obtained from the results of the questionnaire using multiple regression analysis. The results of this study indicate that the strategy of developing Small and Medium Enterprises of the Cooperatives and SME Service of Makassar City is quite good when viewed from 3 strategic aspects, namely cost leadership (low costs including production costs, tools and raw materials), differentiation (creating different and unique products) , and focus (target buyers, product segments and marketing locations). This can be seen from the influence of training, the emergence of strong motivation and an increase in entrepreneurial knowledge on the performance of small and medium-sized chocolate packaging entrepreneurs in Makassar City. Penelitian ini di latarbelakangi melihat kondisi Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di kota Makassar yang kurang maju di banding daerah-daerah lain yang ada di Indonesia. Pengetahuan para pelaku UKM tentang pentingnya Pelatihan, Motivasi dan Pengetahuan Kewirausahaan perlu di tingkatkan mengingat Usaha Kecil adalah tulang punggung perekonomian sebuah negara. Penelitian bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis : 1) pengaruh pelatihan, motivasi, dan pengetahuan kewirausahaan secara sendiri-sendiri (parsial) terhadap kinerja pengusaha kecil menengah coklat kemasan di Kota Makassar,2) pengaruh pelatihan, motivasi, dan pengetahuan kewirausahaan secara bersama-sama (simultan) terhadap kinerja pengusaha kecil menengah coklat kemasan di Kota Makassar, dan 3) variabel yang paling dominan berpengaruh terhadap kinerja pengusaha kecil menengah coklat kemasan di Kota Makassar. Pendekatan penelitian ini menggunakan penelitian survey yang mengambil sampel dari satu populasi dan menggunakan kuisioner sebagai alat pengumpul data yang pokok. Pelaksanaan penelitian dilakukan pada pengusaha UKM coklat kemasan di Kota Makassar. Waktu penelitian dilakukan mulai Desember 2015 sampai dengan Pebruari 2016. Populasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah semua pengusaha UKM coklat kemasan di Kota Makassar berjumlah 20 orang. Pemilihan sampel dalam penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode sampling jenuh (sensus), dimana semua populasi dijadikan sampel, sebanyak 20 orang pengusaha UKM coklat kemasan Kota Makassar. Teknik analisa data kuantitatif yang diperoleh dari hasil kuesioner dengan menggunakan analisis regresi berganda (multiple regression analysis). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa strategi pembinaan Usaha Kecil Menengah Dinas Koperasi dan UKM kota Makassar cukup baik jika di lihat dari 3 aspek strategi yaitu cost leadership (Biaya Rendah termasuk biaya produksi , alat dan bahan baku) , differentiation (Menciptakan produk yang berbeda dan unik) , dan focus (Target pembeli , segmen produk dan Lokasi pemasaran). Hal ini dapat di lihat dari adanya Pengaruh Pelatihan, munculnya Motivasi yang kuat dan peningkatan Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pengusaha Kecil Menengah Coklat Kemasan di Kota Makassar
CUSTOMER SATISFACTION: IN SERVICE QUALITY RELATIONSHIP TO CUSTOMER LOYALTY Hanik Mawaddah; M Trihudiyatmanto
Journal of Social Sustainability Management Vol. 1 No. 2 (2021): April 2021
Publisher : Journal of Social Sustainability Management

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (283.571 KB)

Abstract

This study aims to analyze the effect of Service Quality on Customer Loyalty with Customer Satisfaction as a mediating variable. The population and sample of this study were users of J&T Express delivery services in Mojotengah Wonosobo District. Samples were conducted using non-probability sampling method. Data collection was carried out by using questionnaires distributed directly to the community using J&T Express Wonosobo Branch who had shipped goods using J&T Express delivery service as many as 100 questionnaires. The statistical method uses Structural Equation Modeling (SEM) analysis. The results of this study indicate that Service Quality has a positive effect on customer loyalty, Service Quality has a positive effect on Customer Satisfaction, Customer Satisfaction has a positive effect on Customer Loyalty, Service Quality has a positive effect on Customer Loyalty with Customer Satisfaction as a mediating variable in J&T Express delivery services. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh Service Quality (kualitas pelayanan) terhadap Customer Loyalty (loyalitas pelanggan) dengan Customer Satisfaction (kepuasan pelanggan) sebagai variabel mediasi. Populasi dan Sampel dari penelitian ini adalah pengguna jasa pengiriman J&T Express di Kecamatan Mojotengah Wonosobo. Sampel yang dilakukan dengan metode non probability sampling pengumpulan data dilakukan dengan kuesioner disebar langsung pada masyararakat pengguna J&T Express Cabang Wonosobo yang pernah melakukan pengiriman barang yang menggunakan jasa pengiriman J&T Express sebanyak 100 kuesioner. Metode statistik menggunakan analisis Structural Equation Modeling (SEM). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa Service Quality berpengaruh positif terhadap customer loyalty, Service Quality berpengaruh positif terhadap Customer Satisfaction, Customer Satisfaction berpengaruh positif terhadap Customer Loyalty, Service Quality berpengaruh positif terhadap Customer Loyalty dengan Customer Satisfaction sebagai variabel mediasi pada jasa pengiriman J&T Express.
PUBLIC RELATION DAN REPUTASI YANG BERDAMPAK PADA LOYALITAS KONSUMEN DENGAN IMAGE SEBAGAI VARIABEL MEDIASI Irsal Fauzi; Abdul Aziz
Journal of Social Sustainability Management Vol. 1 No. 2 (2021): April 2021
Publisher : Journal of Social Sustainability Management

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (324.668 KB)

Abstract

Business competition is getting tougher in the era of globalization today make it every company is required to be able to compete and set the right marketing strategy. Marketing aims to build and retain customers who can benefit the company. The existence of trust from the public (public trust) will provide a positive image of the company's existence and have an impact on the loyalty of consumers who use the company's services and products. This study aims to determine the effect of public relations and reputation mediated by image which has an impact on loyalty. The method used is inferential analysis (quantitative) with multiple regression analysis techniques and for the sample obtained a sample of 100 respondents with a purposive sampling technique. the results of simultaneous analysis of public relations and reputation mediated by image have a significant effect on loyalty. To maintain customer loyalty in the future, company should be more aggressively in building public relations and company reputation, so company's image among consumers can be better. Persaingan bisnis yang semakin ketat di era globalisasi saat ini membuat setiap perusahaan dituntut untuk mampu bersaing dan mengatur strategi pemasaran yang tepat. Pemasaran bertujuan untuk membangun dan mempertahankan pelanggan yang dapat menguntungkan perusahaan. Adanya kepercayaan dari publik (public trust) akan memberikan image yang positif terhadap keberadaan perusahaan dan berdampak pada loyalitas konsumen yang memakai jasa maupun produk perusahaan tersebut. penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh public relation dan reputasi yang di mediasi oleh image yang berdampak pada loyalitas. Metode yang digunakan adalah Analisis Inferensial (kuantitatif) dengan teknik analisis regresi berganda dan untuk sampel diperoleh sampel sebanyak 100 responden dengan teknik pengambilan sampel purposive sampling. hasil anlisis secara simultan public relation dan reputasi yang di-mediasi oleh image berpengaruh signifikan terhadap loyalitas. Untuk mempertahankan loyalitas pelanggan, sebaiknya perusahaan kedepannya lebih giat membangun public relation dan reputasi perusahaan yang baik dengan harapan citra perusahaan di kalangan konsumen bisa lebih baik.
STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN DELIYASHOP MELALUI INSTAGRAM DALAM MENINGKATKAN KEPERCAYAAN CUSTOMER Adelliya Dewi Saputri; Fibry Jati Nugroho
Journal of Social Sustainability Management Vol. 1 No. 2 (2021): April 2021
Publisher : Journal of Social Sustainability Management

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (148.972 KB)

Abstract

Strategi Komunikasi Pemasaran Deliyashop Melalui Instagram Dalam Meningkatkan Kepercayaan Pelanggan, Adelliya Dewi Saputri, Ngawi, Jawa Timur, Email: adelliyasaputri7@gmail.com : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi komunikasi pemasaran yang efektif dalam meningkatkan kepercayaan pelanggan melalui Instagram dan untuk mengidentifikasi faktor-faktor, yang mempengaruhi kepercayaan pelanggan. Jenis penelitian ini menggunakan penelitian berupa studi pustaka (Library Research). Fokus penelitian ini adalah pada konsep pemasaran dan faktor-faktor yang mempengaruhi kepercayaan konsumen. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa Deliyashop telah menggunakan empat konsep komunikasi pemasaran yaitu Product, Price, Place, Promotion dan dengan mengidentifikasi dua faktor yang mempengaruhi kepercayaan pelanggan yaitu Perceived web vendor dan kualitas situs web Perceived yang dapat dilihat dari kualitas gambar produk yang baik di Instagram. Namun permasalahan yang terjadi yaitu banyaknya penjual online shop dengan produk yang sama. Tetapi dengan penerapan pemasaran interaktif yang dilakukan Deliya telah memberikan peluang bagi Deliyashop dan pelanggannya untuk terus berinteraksi dan menjaga hubungan baik yang berkelanjutan. Deliyashop's Marketing Communication Strategy through Instagram in Increasing Customer Trust, Adelliya Dewi Saputri, Ngawi, East Java, Email: adelliyasaputri7@gmail.com: This study aims to determine effective marketing communication strategies in increasing customer trust through Instagram and to identify factors , which affects customer trust. This type of research uses research in the form of library research (Library Research). The focus of this research is on the concept of marketing and the factors that influence consumer trust. The results of this study indicate that Deliyashop has used four marketing communication concepts, namely Product, Price, Place, Promotion and by identifying two factors that influence customer trust, namely Perceived web vendor and Perceived website quality which can be seen from the good quality of product images on Instagram. But the problem that occurs is the number of online shop sellers with the same product. But with the implementation of interactive marketing carried out by Deliya, it has provided opportunities for Deliyashop and its customers to continue to interact and maintain sustainable good relationships.
SEKTOR PERTANIAN DALAM EKONOMI SYARIAH : ANALISIS PENERAPAN AKAD MURABAHAH PERSPEKTIF FATWA DSN NO 04/DSN-MUI/IV/2000 PADA BMT ASSYAFI’IAH KOTA GAJAH Guntoro
Journal of Social Sustainability Management Vol. 1 No. 2 (2021): April 2021
Publisher : Journal of Social Sustainability Management

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (264.051 KB)

Abstract

Islamic Financial Institutions are activities in the financial sector that collect funds and distribute funds to the public, especially to finance investments in various business units including the agricultural sector. One of the financing products used by BMT Asyafi'iyah Kota Gajah is financing based on the principle of buying and selling (murabahah). The problem that will be discussed in this article is how the implementation of the murabahah financing contract in the agricultural sector based on the perspective of the fatwa DSN No 04/DSN-MUI/IV/2000. The method used in this study is a qualitative method. The research method uses a descriptive approach that uses a natural paradigm based on the post-positivism philosophy to study the conditions of natural objects. While the data collection technique is done by triangulation (combined) through interviews, observation and documentation. Based on data analysis, the results of this study are the implementation of murabahah financing carried out by BMT Asyafi'iyah Kota Gajah in accordance with the provisions of the fatwa DSN No 04/DSN-MUI/IV/2000, namely: (1) determining the selling price and installment period at BMT Asyafi'iyah Kota Gajah (2) guarantee for the murabahah contract at BMT Asyafi'iyah Kota Gajah, (3) debt in murabahah (4) provide concessions in the form of rescheduling for members of BMT Asyafi'iyah Kota Gajah who experience bankruptcy in murabahah. Lembaga Keuangan Syariah adalah suatu kegiatan dibidang keuangan yang melakukan penghimpunan dana dan penyaluran dana kepada masyarakat terutama guna membiayai investasi berbagai unit usaha termasuk sektor pertanian. Salah satu produk pembiayaan yang digunakan oleh BMT Asyafi’iyah Kota Gajah yaitu pembiayaan dengan menggunakan prinsip jual beli (murabahah). Masalah yang akan dibahas dalam artikel ini adalah tentang bagaimana pelaksanaan akad pembiayaan murabahah pada sektor pertanian berdasarkan perspektif fatwa DSN No 04/DSNMUI/IV/2000. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriftif yang menggunakan paradigma alamiah berlandasan pada filsafat post positivisme untuk meneliti pada kondisi obyek yang alamiah. Sedangkan Teknik pengumpulan data dilakukan secara triangulasi (gabungan) melalui wawancara, observasi dan dokumentasi. Berdasarkan analisis data, hasil dari penelitian ini yaitu pelaksanaan pembiayaan murabahah yang dilaksanakan oleh BMT Asyafi’iyah Kota Gajah telah sesuai dengan ketentuan fatwa DSN-MUI No. 4/DSN-MUI/IV/2000 yaitu: (1) penentuan harga jual dan jangka waktu cicilan di BMT Asyafi’iyah Kota Gajah, (2) jaminan dalam akad murabahah di BMT Asyafi’iyah Kota Gajah, (3) utang dalam murabahah, (4) memberikan kelonggaran berupa penjadwalan ulang bagi anggota di BMT Asyafi’iyah Kota Gajah yang mengalami kebangkrutan dalam murabahah.

Page 1 of 3 | Total Record : 30