JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri)
Vol 5, No 6 (2021): Desember

LITERASI TEKNOLOGI INFORMASI DALAM PENINGKATAN MUTU TENAGA PENDIDIK TAMAN KANAK-KANAK SE-WILAYAH BINAAN

Beni Junedi (Pendidikan Matematika, Universitas Bina Bangsa)
Indra Griha Tofik Isa (Manajemen Informatika, Politeknik Negeri Sriwijaya)



Article Info

Publish Date
04 Dec 2021

Abstract

Abstrak: Peran serta tenaga pendidik terutama dalam lingkungan Taman Kanak-kanak (TK) menjadi faktor penentu keberhasilan TK itu sendiri. Beberapa indikator dapat dilihat dari bagaimana pendokumentasian data disusun secara cermat dan terkontrol, salah satunya dengan menggunakan media teknologi informasi dan komunikasi (TIK) seperti komputer maupun internet. Peningkatan kompetensi guru khususnya dalam bidang teknologi informasi diharapkan dapat memberikan kontribusi dalam kemajuan TK secara berkelanjutan. Internet menjadi media efektif dalam memperluas wawasan, berkomunikasi dan membangun jejaring seharusnya dapat menjadi hal yang memudahkan tenaga pendidik dalam mengerjakan tugasnya. Namun, minimnya pengetahuan mengenai komputer dan internet menyulitkan dalam proses administrasi sekolah seperti pemberkasan data, pelaporan bahkan pengisian Data Pokok Pendidik (DAPODIK), sehingga dalam pengabdian ini dilakukan pengenalan komputer dan internet yang bertujuan untuk meningkatkan mutu tenaga pendidik. Adapun metode pembelajaran yang dilakukan adalah dengan pelatihan yang terbagi ke dalam beberapa pertemuan terstruktur dengan peserta Kepala Sekolah dan operator TK wilayah binaan yang dikuti oleh 24 peserta . Hasil akhir dari kegiatan ini terdapat peningkatan kemampuan peserta pelatihan dalam hal penggunaan teknologi informasi sebesar 93%.Abstract: The participation of educators, especially in kindergarten (TK) is a determining factor for the success of the kindergarten itself. Several indicators can be seen from how data documentation is arranged carefully and in a controlled manner, one of which is by using information and communication technology (ICT) media such as computers and the internet. Increasing teacher competence, especially in the field of information technology, is expected to contribute to the progress of kindergarten in a sustainable manner. The internet is an effective medium in broadening horizons, communicating and building networks that should make it easier for educators to do their jobs. However, the lack of knowledge about computers and the internet made it difficult for school administration processes such as filing data, reporting and even filling in Basic Educator Data (DAPODIK), so that in this service the introduction of computers and the internet was aimed at improving the quality of teaching staff. The learning method used is by training which is divided into several structured meetings with the participants of the Principal and the TK operator in 24 participants. . The final result of this activity is an increase in the ability of the training participants in terms of using information technology by 93%.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jmm

Publisher

Subject

Other

Description

JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) is a journal published by the Mathematics Education Departement of Education Faculty of Muhammadiyah University of Mataram. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) aims to disseminate the results of conceptual thinking and ideas, especially the results of educational research ...