The purpose of this research is to know whether there is the influence of learning model mind mapping towards the students cognitive achievements in history lesson. The research methodology use pre-experimental designs ( non designs).The sample of this research is the students of XI grade IPS 2. The normality test using chi square, homogenity test before data analysis technique and it uses T test. The result of this research there is influence of learning model mind mapping towards the students cognitive achievements in history lesson with thitung= 8,644 t table = t(0,95)(72)= 1,665 and mean of cognitive achievements is 75,03%Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah ada pengaruh model pembelajaran mind mapping terhadap hasil belajar kognitif siswa pada mata pelajaran sejarah. Dengan menggunakan metode penelitian Pre-Experimental Designs ( nondesigns).Sampel pada penelitian ini adalah siswa kelas XI IPS 2.Sebelum teknik analisis data dilakukan uji normalitas menggunakan chi kuadrat, uji homogenitas, dan uji analisis data menggunakan uji T. Hasil Penelitian diperoleh bahwa ada pengaruh dari model pembelajaran mind mapping terhadap hasil belajar kognitif siswa pada mata pelajaran sejarah dengan hasil yang diperoleh thitung= 8,644 = 1,665 dan rata-rata pencapaian hasil belajar kognitif sebesar 75,03%Kata kunci : hasil belajar,mind mapping,sejarah
Copyrights © 2014