Issues in Mathematics Education (IMED)
Vol 5, No 1 (2021): Maret

Deskripsi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau dari Tipe Kepribadian Menurut Keirsey

A. Awi (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Makassar)
Usman Mulbar (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Makassar)
S. Sahriani (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Makassar)



Article Info

Publish Date
28 Mar 2021

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa dengan langkah Polya (memahami masalah, menyusun rencana, melaksanakan rencana dan menelusuri kembali) ditinjau dari tipe kepribadian menurut Keirsey. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif-deskriptif. Subjek penelitian sebanyak 4 orang dari siswa kelas XI SMA dengan satu subjek untuk masing-masing tipe kepribadian. Instrumen penelitian menggunakan instrumen penggolongan tipe kepribadian, tes pemecahan masalah, dan pedoman wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari masing-masing siswa yang bertipe kepribadian Keirsey, dalam memecahkan masalah matematika lebih cenderung pada siswa yang bertipe kepribadian Guardian dan Rational, dapat melakukan setiap tahapan pemecahan masalah Polya. Selanjutnya adalah tipe Idealist dan Artisan yang masih kurang pada tahap pemecahan masalah tertentu dari permasalahan yang diberikan.Kata Kunci : Pemecahan Masalah, Matematika Sekolah, Langkah Polya, Kepribadian Keirsey, Soal Non Rutin. This study aims to describe the student’s ability to solve mathematical problems with Polya's steps (understanding the problem, devising a plan, carrying out the plan and looking back,) viewed from personality types according to Keirsey. This research is descriptive-qualitative. The research subjects were 4 students from class XI of Senior High School, with one subject for each personality type. The research instrument uses personality type classification instruments, problem-solving tests, and interview guidelines. The results of the research showed that from each of the students with the type of Keirsey personality, in solve mathematical problems more tend to be on types of Guardian and Rational personalities, can do every step of Polya’s problem-solving. Next, are the Idealist and Artisan types which are still lacking at the steps certain solving the problem of the problems given.Keywords: Problem Solving, School Mathematics, Polya’s Steps, Keirsey’s Personality, Non-Routine Problems.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

imed

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Journal of IMED presents new ideas, developments, and innovations in mathematics education. It involves attempts to enhance teaching and learning mathematics in the classroom at all levels. It deals with educational articles from research, recent issues, and literature reviews. All paper related to ...