Jurnal Sinergitas PkM & CSR
Vol 5, No 2 (2021): October

PERAN AKADEMI KAMPUS DALAM MENJAGA KETAHANAN UMKM RUMAH MAKAN DI YOGYAKARTA DALAM MASA PANDEMI [THE ROLE OF THE CAMPUS IN THE EFFORT OF MAINTAINING SME RESILIENCE IN YOGYAKARTA DURING PANDEMIC]

Ahmad Rizal Solihudin (Universitas Ahmad Dahlan)
Bagus Gumelar (Universitas Ahmad Dahlan)
Fatwa Tentama (Universitas Ahmad Dahlan)



Article Info

Publish Date
18 Dec 2021

Abstract

One of Ahmad Dahlan University's business incubation activities is to provide training and assistance for online-based startups and SMEs (Online Business). This method is considered appropriate with the conditions of the Covid Pandemic, which requires less contact-based business activities. This program is expected to maintain the resilience of entrepreneurs, including SMEs in the culinary field, using information technology as the basis for their competitive advantage. The pattern used in this business incubation uses the Experience Learning (EL) approach. This approach gives treatment to tenants to gain experience, competence and basic entrepreneurial character. The purpose of this study is to analyze the role and contribution of campus business incubation in maintaining the resilience of MSMEs from among alumni in the face of a pandemic. This research uses descriptive analysis method with a qualitative approach. The data collected in the form of secondary data includes company reports, archives, and notes on the opinions of sources. The results of the analysis show that the online marketing training program and business model innovation training are effective in increasing the understanding and skills of tenants in dealing with the pandemic. In addition, the model of mentoring and mentoring by best practice companies that are in accordance with the pandemic conditions is very urgent to be designed and implemented immediately. BAHASA INDONESIA ABSTRACT: Risky Catering sebagai mitra memiliki berbagai kendala terlebih dalam melaksanakan kegiatan operasionalnya masa pandemi covid-19 ini. Permasalahan prioritas yang dihadapi mitra yaitu pemasaran terkendala kebijakan bekerja dari rumah, pembatasan kegiatan keramaian. tidak ada pendapatan sedangkan beban usaha masih harus dibayar, terhambatnya koordinasi dan komunikasi antara karyawan dan manajemen catering. Disisi lain, Risky Catering belum memiliki sistem dan kapabilitas untuk mengelola usahanya dengan kondisi dan situasi pandemi. Solusi yang ditawarkan adalah suatu sistem pembelajaran bernama “Smart UMKM” guna mengefisienkan pelatihan pengelolaan usaha terlebih dimasa pandemi Covid-19 yang membatasi kemampuan karyawan menjalankan kegiatannya. Tujuan dan target khusus yang ingin dicapai adalah menciptakan dan mengimplementasikan teknologi informasi dan digital untuk meningkatkan kapasitas karyawan dan  menyelesaikan permasalahan-permasalahan yang ada di usaha. Metode dan prosedur implementasi inovasi pada program pengabdian ini adalah tahap persiapan menggunakan metode online system untuk sosialisasi program dan pembahasan bersama proses bisnis dan proses organisasi dari UMKM Risky Catering. Hasil analisis menunjukkan program pelatihan pemasaran online dan pelatihan inovasi model bisnis efektif meningkatkan pemahaman dan ketrampilan mitra dalam menghadapi  pandemi. Selain itu, model pendampingan dan mentoring oleh perusahaan best practice yang sesuai dengan kondisi pandemi sangat urgnet untuk segera dirancang dan dijalankan.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

JSPC

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Environmental Science Public Health Social Sciences

Description

Jurnal Sinergitas PKM dan CSR has been published by Lembaga Penelitian dan Pengadian kepada Masyarakat Universitas Pelita Harapan since October 2016. It covers scientific publications related to community service (PKM) and corporate social responsibility (CSR) activities in the the following fields: ...