Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian
Vol. 3 No. 3 (2017): Vol. 3 No. 3 September 2017

PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN DENGAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERFIKIR KREATIF SISWA KELAS V DI SEKOLAH DASAR

Rizka Kusuma Rahmawati (Universitas Negeri Surabaya)



Article Info

Publish Date
28 Sep 2017

Abstract

ABSTRACTThis research is based on the fact there are many teachers who have difficulty in developing curriculum-based learning in 2013 that creative thinking skills of the students are still not enough. The development of learning tools in this study describes and analyzes the application of CTL with a device developed can enhance creative thinking skills of fifth grade students of primary school. The development of research include: Learning Implementation Plan (RPP), Student Worksheet (LKS), Sheet Improvement Thinking Skills tested the V-B grade 28 student and class V-A 28 students at SDN Dr. Sutomo VIII Surabaya. Development of the device development model four D Thiagarajan 1974 consisting of phase (1) definition, (2) design, (3) development and distribution of modified into 3-D followed by the implementation of classroom learning by using a pretest-posttest control group design The results showed that (1) the learning model CTL can improve the ability of creative thinking of students, because it uses a learning model CTL will give students the opportunity to menggembangkan experience in daily activities those with learning Acquisition of learning outcomes have proved also that an increase in the ability to think creatively graders experiments using CTL higher learning model with excellent category than students in grade control make conventional learning models. Learning activities of students who receive treatment models Contextual Teaching Learning Imaging better than the learning activities of students who followed the conventional learning. This is evidenced by the test results that the overall activity of students using different learning models significant CTL activity of students who take the learning with conventional learning model. Keywords: Learning Model CTL, Creative Thinking.  ABSTRAKPenelitian ini didasari dari oleh kenyataan masih banyak guru yang mengalami kesulitan dalam mengembangkan pembelajaran berdasarkan kurikulum 2013 sehingga keterampilan berfikir kreatif yang dimiliki siswa masih kurang. Pengembangan perangkat pembelajaran dalam penelitian ini mendeskripsikan dan menganalisis penerapan CTL dengan perangkat yang dikembangkan dapat meningkatkan keterampilan berfikir kreatif siswa kelas V sekolah dasar. Penelitian pengembangan ini meliputi: Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP), Lembar Kerja Siswa (LKS), Lembar Peningkatan Keterampilan Berfikir yang diujicobakan pada kelas V-B 28 siswa dan kelas V-A 28 siswa di SDN Dr. Sutomo VIII Surabaya. Pengembangan perangkat menggunakan model pengembangan four D Thiagarajan 1974 yang terdiri atas tahap (1) pendefinisian, (2) perancangan, (3) pengembangan, dan penyebaran yang dimodifikasi menjadi 3-D dilanjutkan dengan pelaksanaan pembelajaran di kelas dengan menggunakan rancangan pretest-posttest control grup design. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) model pembelajaran CTL dapat meningkatkan kemampuan berfikir kreatif siswa, karena menggunakan model pembelajaran CTL akan memberi kesempatan siswa untuk menggembangkan pengalaman pada kegiatan sehari-hari mereka dengan pembelajaran Perolehan hasil belajar telah membuktikan pula bahwa peningkatan kemampuan berfikir kreatif siswa kelas eksperimen dengan menggunakan model pembelajaran CTL lebih tinggi dengan kategori sangat baik daripada siswa kelas kontrol yang menggunakan model pembelajaran konvensional. Aktivitas belajar siswa yang mendapatkan perlakuan model Contextual Teaching Learning lebih baik dibandingkan dengan aktivitas belajar siswa yang mengikuti pembelajaran konvensional. Hal ini dibuktikan dengan hasil pengujian bahwa secara keseluruhan aktivitas siswa yang menggunakan model pembelajaran CTL berbeda signifikan dengan aktivitas siswa yang mengikuti pembelajaran dengan model pembelajaran konvensional. Kata Kunci : Model Pembelajaran CTL, Berfikir Kreatif.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

PD

Publisher

Subject

Education

Description

The Journal focus and scope: Research in the field of scientific concept of basic education includes mathematics, science, social studies, civics and Indonesian. ...