Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian
Vol. 6 No. 1 (2020): Vol. 6 No. 1 Januari 2020

PENGEMBANGAN MODUL MEMBACA DAN MENULIS UNTUK PERKULIAHAN PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI KELAS AWAL JURUSAN S1 PGSD FIP UNESA

Maryam Isnaini Damayanti (Universitas Negeri Surabaya)
Hendratno Hendratno (Universitas Negeri Surabaya)
Heru Subrata (Universitas Negeri Surabaya)



Article Info

Publish Date
11 Jan 2020

Abstract

ABSTRACTBeginning Reading and Writing Materials (MMP) in Indonesian Language Learning courses in the Early Classes of PGSD FIP UNESA S1 have not been sufficient to equip students with knowledge and practice to strengthen and develop reading and writing skills in simple words and sentences that have been mastered by students. Development research is carried out based on the Borg & Gall development theory until the final product revision step is based on validator input. Data collection using observation techniques, tests, and open questionnaires which are then analyzed using the percentage formula and t test. There are 3 reading strategies, namely in unison, echoing, and in pairs. There are 6 writing strategies, namely making: alphabet cards, word walls, personal dictionaries, daily journals, response journals, and mini books. The results showed that the module developed was feasible, effective, and responded positively by students to be used as MMP material. The existence of this reading and writing module can equip students with knowledge and practice to strengthen and develop students' reading and writing skills in the early grades of elementary school.Keywords: module, reading and writing beginning. ABSTRAK                                                                                          Materi Membaca dan Menulis Permulaan (MMP) dalam  mata kuliah Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas Awal S1 PGSD FIP UNESA belum cukupmembekali mahasiswa dengan pengetahuan dan praktik untuk menguatkan dan mengembangkan keterampilan  membaca dan  menulis kata dan kalimat sederhana yang telah dikuasai siswa. Dilakukan  penelitian  pengembangan  berdasarkan  teori  pengembangan  Borg & Gall sampai langkah revisi akhir  produk  berdasarkan  masukan  validator.  Pengumpulan data  dengan teknik observasi, tes, dan  angket  terbuka  yang selanjutnya  dianalisis  dengan  rumus  persentase dan  uji t.  Terdapat 3 strategi membaca, yaitu serempak, bergema, dan berpasangan. Terdapat 6 strategi menulis, yaitu membuat: kartu abjad, dinding kata, kamus pribadi, jurnal harian, jurnal respon, dan buku mini. Hasil  penelitian menunjukkan bahwamodul yang dikembangkan telah  layak, efektif, dan direspon positif oleh mahasiswa untuk digunakan sebagai materi MMP . Keberadaanmodul  membaca dan  menulis  ini dapatmembekali  mahasiswa dengan pengetahuan dan praktik untuk  menguatkan dan  mengembangkan keterampilan  membaca dan menulis  siswa di kelas awal sekolah dasar.Kata Kunci : modul, membaca dan menulis permulaan.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

PD

Publisher

Subject

Education

Description

The Journal focus and scope: Research in the field of scientific concept of basic education includes mathematics, science, social studies, civics and Indonesian. ...