Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian
Vol. 7 No. 1 (2021): Vol. 7 No. 1 Januari 2021

PENGARUH PENGGUNAAN MODEL NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) TERHADAP HASIL BELAJAR MENGIDENTIFIKASI UNSUR CERITA SISWA KELAS V

Hesty Prayekti (Universitas Muhammadiyah Kudus)
Manggalastawa Manggalastawa (Universitas Muhammadiyah Kudus)



Article Info

Publish Date
31 Jan 2021

Abstract

ABSTRACTTeachers have an important role as educators. It is known that professionalism as a teacher is not on the ability to develop science, but more on his ability to carry out learning that is interesting and meaningful to his students so that it affects the learning outcomes of good students. The purpose of this study is to find out the use of numbered heads together (NHT) models in story element material in improving the learning outcomes of grade V students. The test influenced the use of the NHT model on student learning outcomes in this study using a simple linear regression test. Regression analysis is used to determine the first hypothesis test whether the regression coefficient is significant or not. In looking for this hypothesis test, researchers used a tool in the form of SPSS statistic 25 using simple linear anlyze regression. The results showed that the NHT Model positively influenced students' learning outcomes on the material identifying the story elements < of grade V students.Keywords: learning outcomes, numbered heads together, story elements ABSTRAKGuru memiliki peranan penting sebagai seorang pendidik. Diketahui bahwa profesionalisme sebagai seorang guru bukanlah pada kemampuan mengembangkan ilmu pengetahuan, tetapi lebih pada kemampuannya untuk melaksanakan pembelajaran yang menarik dan bermakna bagi siswanya sehingga berpengaruh pada hasil belajar siswa yang baik. Tujuan penelilian ini untuk mengetahui penggunaan model numbered heads together (NHT) pada materi unsur cerita dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas V. Teknik pengumpulan data menggunakan tes hasil belajar. Uji pengaruh penggunaan model NHT terhadap hasil belajar siswa pada penelitian ini menggunakan uji regresi linier sederhana. Analisis regresi digunakan untuk dapat mengetahui uji hipotesis pertama apakah koefisien regresi tersebut signifikan atau tidak. Dalam mencari uji hipotesis ini maka peneliti menggunakan alat bantu berupa SPSS statistic 25 dengan menggunakan anlyze regression linier sederhana. Hasil penelitian menunjukan bahwa Model NHT berpengaruh positif terhadap hasil belajar siswa pada materi mengidentifikasi unsur cerita siswa kelas V. Hal ini dapat diketahui nilai signifikasi (Sig.) sebesar 0,000 lebih kecil dari < probabilitas 0,05.Kata Kunci: hasil belajar, numbered heads together, unsur cerita

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

PD

Publisher

Subject

Education

Description

The Journal focus and scope: Research in the field of scientific concept of basic education includes mathematics, science, social studies, civics and Indonesian. ...