JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains)
Vol. 6 No. 1 (2016)

PENGEMBANGAN BAHAN AJAR FISIKA BERBASIS KONTEKSTUAL DENGAN MENGINTEGRASIKAN KEARIFAN LOKAL UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP FISIKA PADA MAHASISWA

Muhammad Satriawan (Dosen Program Studi Pendidikan Fisika STKIP Bima)
Rosmiati Rosmiati (Dosen Program Studi Pendidikan Fisika STKIP Bima)



Article Info

Publish Date
31 Jan 2017

Abstract

This research is a development research that develops teaching materials physics based contextual by integrating local wisdom. To further this research as the basis for the development of textbook physics of high economic value. This study intends to improve the mastery of concepts of physics students. Teaching materials developed using models of R & D with develop model used is a model development Borg & Gall (1985) and Kemp and Dayton (1985), which consists of; (1) research and data collection through surveys, (2) planning, (3) the preparation of teaching materials printed in the form of student worksheets, (4) test the validity of the expert, (5) product revision, (6) field trials small scale, (7) the revised product, (8) broad-scale field trials, (9) the revision of the final product, and (10) the dissemination and implementation. The trials conducted teaching materials student of physics education by test model one group pretest-posttes design. And based on the analysis of the data validation and testing that the teaching materials developed showing the criteria of "very feasible" to use and to improve the procurement of the concepts of physics students in basic physics lectures. Penelitian ini adalah penelitian pengembangan yang mengembangkan bahan ajar fisika berbasis kontekstual dengan mengintegrasikan kearifan lokal. Untuk lebih jauh penelitian ini sebagai dasar pengembangan buku ajar Fisika yang bernilai ekonomi tinggi. Penelitian ini bermaksud untuk meningkatkan pemahaman konsep fisika peserta didik. Bahan ajar dikembangkan menggunakan model R & D dengan model pengembangan yang digunakan adalah model Borg & Gall (1989) dan Kemp & Dayton (1985) yang terdiri atas; (1) penelitian dan pengumpulan data melalui survei, (2) perencanaan, (3) penyusunan bahan ajar cetak dalam bentuk lembar kerja siswa, (4) uji validitas pakar, (5) revisi produk, (6) uji coba lapangan skala kecil, (7) revisi produk, (8) uji coba lapangan skala luas, (9) revisi produk final, dan (10) diseminasi dan implementasi. Uji coba bahan ajar dilakukan mahasiswa program studi pendidikan fisika dengan model tes one group pretest-posttes design. Dan berdasarkan hasil analisis dari data validasi dan uji coba bahwa bahan ajar yang dikembangkan menunjukkan kriteriasangat layak untuk digunakan serta dapat meningkatkan pemahaman konsep fisika mahasiswa pada perkuliahan fisika dasar.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

jpps

Publisher

Subject

Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Chemistry Earth & Planetary Sciences Education Physics

Description

JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains) is one of the research journals in the education field which includes science, physics, chemistry, and biology education. JPPS also contains articles that discuss the latest issues about ...