Jurnal Visi Komunikasi
Vol 14, No 2 (2015): November 2015

PERAN DAN STRATEGI KONSULTAN PR DALAM KAMPANYE POLITIK INDONESIA (STUDI KASUS DI TANGERANG SELATAN)

Novi Erlita (Dosen Tetap Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana Jakarta)



Article Info

Publish Date
02 Nov 2015

Abstract

His study used a case study that describes circumstances or events that occur in the South Tangerang election as a public relations consultant efforts in Indonesia's political campaign. Various strategies and activities of PR Consultants in South Tangerang first round of elections by political parties to attract the votes and sympathy of the masses. Many things done, starting with the media utilizing PR (Press Release print and website mediated political party), take direct action against the villages of the people distributing food, providing support to mothers during informal gatherings, open campaigning, as well as campaigns involving voters directly. While the lure voters to vote is the responsibility of a political party's election campaign team. How that is done is also quite diverse, ranging from positive campaign, negative campaign / black campaign, even to the black propaganda. Negative campaigning is done to bring down opponents by distributing leaflets whose content contains weaknesses and ugliness opponent. Dalam penelitian ini digunakan studi kasus yang memaparkan situasi atau peristiwa yang terjadi dalam proses Pilkada Tangerang Selatan sebagai upaya konsultan PR dalam kampanye politik Indonesia. Berbagai strategi dan aktivitas Konsultan PR pada Pilkada Tangerang Selatan putaran pertama dilakukan oleh partai politik demi menarik perolehan suara dan simpati massa. Banyak hal dilakukan, mulai dengan memanfaatkan media humas (Press Release dimedia cetak maupun website parpol), melakukan aksi langsung ke kampung-kampung rakyat membagikan sembako, memberikan bantuan pada ibu-ibu majelis ta’lim, melakukan kampanye terbuka, serta kampanye yang melibatkan pemilih langsung. Sedangkan untuk menarik simpati pemilih suara yang menjadi tanggung jawab tim pemenangan pemilu partai politik. Cara yang dilakukanpun cukup beragam, mulai dari kampanye positif, kampanye negatif/black campaign, bahkan sampai pada black propaganda. Kampanye negatif dilakukan untuk menjatuhkan lawan dengan cara menyebarkan selebaran-selebaran yang isinya memuat kelemahan dan kejelekan lawan.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

viskom

Publisher

Subject

Humanities Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

Jurnal Visi Komunikasi [p-ISSN: 1412-3037 | e-ISSN: 2581-2335] has been published since 2007 byFakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana Jakarta, Indonesia. Jurnal Visi Komunikasi is a bi-annual journal issued on May and November. It consists of research-based articles and /or conceptual ...